Jag och min sambo har lagt ett bud på ett hus och om vi vinner budgivningen ska vi totalrenovera kåken och byta ut värmesystemet. Nu vet vi inte vilket system som är bäst för huset? Det finns möjlighet att ta in fjärrvärme i huset och det skulle kosta 65000 inkl moms+rivning av befintlig utrustning ca 15000. kwh för fjärrvärmen låg på 88 öre.

Fördelen med fjärrvärmen är ju tillgången till obegränsat varmvatten vilket också kan vara en nackdel då man kanske slutar att tänka på hur mycket varmvatten man använder. En annan fördel är ju installationspriset ,den lilla platsen den tar upp och installationspriset.

Den största nackdelen är ju att man är låst till en leverantör och att man inte kan påverka kostnaden så mycket eller?

Vi har även tittat på bergvärme och har hört att grannen borrade 180 meter och fick betala 180 000 för ett år sedan. Vet inte riktigt alla fördelar med bergvärme förutom att man kan på verka kostnaden mer och inte är låst av en leverantör.

Läste även på en sida att 85% av alla hus som sliter ut oljepannan får fukt och mögel problem på vind och i torpargrund efter en 2-års period. Inte så konstigt då murstocken har hållit vinden varm och torr och likaså med grunden. Det betyder att man måste sätta in en avfuktare på vind och i torpargrunden om man vill slippa problem. Yttligare en investering på 10000 till 30000:-

Här har ni lite viktig info om huset:

Huset har i dag en oljepanna från 1967 och vattenburna radiatorer. Byggnaden ventileras via självdragsventilation. Fönstren är till större del kopplade 2-glas fönster. Ytterväggarna är tilläggsisolerade 45mm. Vindbjälklagets isolering består av ca 15 cm kutterspån som tilläggsisolerats med 10cm mineralull.
Byggnadens uppvärmda area uppgår till 185m2. Energiförbrukning på en person i huset har legat på 27500kwh och hushållselen 3500 kwh. Byggnadens energiprestanda är 163kwh/m2 . I energideklarationen rekommenderar dom att byta till luft/vattenpump. Hjälp oss!! Blir galen på alla valmöjligheter :S
 
Många här vill sälja sin egen lösning men gå in på http://www.energiberakning.se/ så kan du bilda dej en egen uppfattning på dina egna villkor. De altarnativ du räknar upp innebär att skorsten kommer att bli kall och det får du väga in i beräkningen.
Själv skulle jag välja fjärrvärme pga låg investeringskostnad, relativt lågt energi pris, miljövänligt?...nackdelen är ju monopolet
 
H
Tror nog jag hade valt att satsa på fjärrvärme, tycker dock at priset ligger högt 88 öre. Hart pris runt 55-60 öre. Oavsett vad du väljer så kommer borttagning av pannan att ge dig lite problem. De som har källera och oljeanna har fått fuktproblem i källaren då de har bytat uppvärmningssystem. Detta till stor del på att de inte har kompenserat pannans värmespridning med en annan värmekälla i pannrummet. Har själv gaspanna, olja tidigare, men har inte fått något problem då jag kör värme i källaren genom de element som finns där. Skorstenen har klarat sig på den lilla värme som gaspannan släpper ifrån sig, c:a 25 grader på rökgaserna. Tar du bort pannan så bör du nog sätta in ett element i stället. På vinden bör du nog tilläggsisolera för att slippa kondensering av varmluft som går igenom isoleringen. Har du sedan bra ventilation genom takfot samt ventiler på gavlarna så räker detta.
 
Hej!
Om du sänker tempen på vinden ökar risken för kondens och fukt problem.
Läs under rubriken Byggnadsdelar § arbetsmoment på detta forumet sök under temat tak och vind. Där finns många trådar på dette temat.
Du ska givetvis isolera men det viktiga är att varm luft inte kommer upp på vinden, detta hindrar du med en ångspärr (plast).
Denna ska sitta på den varma sidan av isoleringen, så nära rummet som möjligt, tex. bakom gipsen.
Mvh / Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.