Vi bor i ett hus som vi köpte vintern 2005-2006, och då var båda altanerna renoverade med nya golv m.m. I mina ögon ser det inte ut att vara tryckimpregnerat virke, utan vanligt målat virke. Efter bara några få somrar ser golvbrädorna väldigt spruckna ut, och färgen börjar blekna en smula så jag tänkte göra ett krafttag nu i vår och göra det som bör göras, men vad? Min första tanke var att olja med linolja så kanske sprickorna går ihop, men det kanske finns någon bättre lösning? Bifogar en bild på hur det ser ut. Alla idéer är välkomna!
 
  • Altangolv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog också lagt på olja. Inte för att jag tror att sprickorna försvinner utan mer för att få trät att kanske hålla lite längre...
 
Mmm, det var min spontana tanke också. Sprickorna i sig gör inte så mycket, men jag vill ju att golvet ska hålla så länge som möjligt.
 
Har det spruckit så har det. Kan man inte stå ut med det så får man nog byta ut de spruckna brädorna. Linolja lär inte täta dom i alla fall. Det är ju bara lite fin patina ;-)
 
Absolut, jag vill bara att altangolvet ska hålla så många år som möjligt, alltså ta hand om det som det bör tas om hand. Att det sen är sprickor (patina ;)) gör mig inte så mycket.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.