Jag har tänkt och grott länge men kommer inte vidare så vänder mig till er experter!
Villa, byggt 1990
Uppvärmning: luftvärmepump, samt Husqvarna FTX ventilation med värmeåtervinning
185kvm

LVP når inte till alla sovrum och därför vill jag byta system + att FTX har en elpatron som går igång på vintern och det blir rätt dyrt.

Finns det något FTX system där man kan koppla in en LVP så värmen sprids via kanalerna?

plan b, som också är dyraste är väl att sätta upp vatten radiatorer och koppla på luft/vattenpump

tack på förhand
 
Vad menas med "Husqvarna FTX"? Är det med luftvärmeaggregat och extra tilluftskanaler? Ihopbyggt till en enhet under samma skal?
 
Ja det är ett skåp iaf. Ventilation+värmeåtervinning, kanaler i alla rum
Husqvarna LV6
 
Ok. Om det finns gott om utrymme där aggregatet sitter så kan det gå att bygga om till system ReFlow med värmepump men det är nog mycket jobb. Se sista 3 sidorna i följande broschyr: https://www.rec-indovent.se/wp-content/uploads/Elektrokyl_Temovex.pdf Förmodligen är det bästa att installera vattenburna radiatorer och bergvärme eller luftvattenvärmepump beroende på var ni bor. Med ett nytt helt vanligt FTX utan någon luftvärme.
 
  • Gilla
JenEbe
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok. Om det finns gott om utrymme där aggregatet sitter så kan det gå att bygga om till system ReFlow med värmepump men det är nog mycket jobb. Se sista 3 sidorna i följande broschyr: [länk] Förmodligen är det bästa att installera vattenburna radiatorer och bergvärme eller luftvattenvärmepump beroende på var ni bor. Med ett nytt helt vanligt FTX utan någon luftvärme.
stort tack för ditt svar
 
Hej,

Är nyfiken, kom du fram till en lösning? Sitter i samma sits.

//Mattias
 
Inte ännu. Kmr en snubbe på fredag och kollar på ev lösning + offert. Kan höra av mig vad de kmr fram till
 
Okej, ja jättegärna.

Jag har liknande upplägg som du. Har satt in en luft-luftVP som står för uppvärmningen av husen och husqvarna aggregatet håller cirkulation på luften. Dock ger detta dålig värme i rummen som vp inte direkt blåser mot.
Som sagt sjunger aggregatet på sista versen vad det gäller att få tag på reservdelar och liknande så vill gärna redan nu komma fram till en lösning.

Mina tankar går i att riva ut det gamla husqvarna aggregatet och sätta en ftx (swegon casa el liknande) på vinden som gör att jag fortfarande får mekanisk till o frånluft i huset och sen låta luft-luftvärmepumpen sköta uppvärmningen.
Är tveksam på om den nya ftx kommer sprida värmen bättre men förhoppningsvis blir den lite snålare i drift och att man kan få till bättre flöden och filterlösningar.
 
  • Gilla
JenEbe
  • Laddar…
ok förstår, då sitter vi liknande situation.
Jag tycker vår luft-luft låter för mycket, den går dock på full fläkt pch är ca 10 år gammal. Samt har väldigt öppen planlösning.

Men får se vad de tycker
 
  • Gilla
Mattiasapp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.