Står i valet och kvalet om vi ska skaffa ett litet fritidshus. Den stora frågan är driftskostnaden. Huset ligger i Östergötland, torpargrund, byggår 1929, 2-glas fönster, ingen tilläggsisolering vad jag vet. Uppvärmning är vattenburen med elpatron (vad det nu innebär?).

Vad ska man budgetera för grundvärme på 10 grader under årets kalla månader?

Tjänar jag på en luftvärmepump?

Alla tankar och svar mottages med tacksamhet.
 
Eller så låter du huset stå kallt på vintern. Satsa på vedspis/kamin. Eller fyll glykol i systemet och elda bara när du är där.
 
Finns det ingen ledtråd i stil med uppgift om vad nuvarande ägare förbrukat i el? En luftvärmepump kan sänka kostnaden, men du bör inte lita bara på den.
 
Jo, uppgiften vi fick var att nuvarande ägare betalade 18000kr i uppvärmning. En person året runt boende. Men jag tycker det låter lite dyrt...
 
Om nuvarande ägare värmt uteslutande med el låter inte 18000 så dyrt med tanke på byggåret. Skall du ha 10 grader blir det billigare, men sannolikt mer än hälften. Du kanske kan sänka till 5 grader? Om du kan frostskydda värmesystemet går det att ha stora delar av huset helt kallställt också.
 
Kruxet är att vi skulle vilja kunna komma dit på helger och då inte frysa ihjäl första dygnet. Hur fort värmer man upp om man har på fem grader? Räcker 5+ för att huset, möbler etc ska må bra?
 
Min sommarstuga står kallt. Förvisso bara 20 m2, men en gammal Husqvarna köksspis och ett par elelement höjer tempen 10 grader per timme. Det jag gör när jag väntar på värmen är att sitta bekvämt vid spisen och elda, läsa god litteratur och dricka öl.
 
  • Gilla
ted_
  • Laddar…
Många fritidshus har inte el. Det räcker för mig som svar på frågan om möblerna klarar sig. Finns det möjlighet att elda? Hur lång tid det tar att värma upp beror på vad du har att värma upp med. Med varma täcken klarar man första natten. Det finns system med vars hjälp du kan ringa igång värmen någon dag innan du åker dit.
 
Ja betalade 500 i månaden för 5-7 grader under förra vintern. 55m2 byggd 64. 2 glasfönster, har kört underhållsvärme med ett vanligt element och ett konvektorelement från jula. Kan tillägga att detta är i norrbotten. Har dock tilläggsisolerat 70mm och bytt till nya 3 glas i sommar så det ska bli intressant och se priset i vinter.
 
Vi har ett fritidshus i Norrbotten som vi håller uppvärmt. C:a 15 grader. Vi har luftvärmepump men eftersom det är så pass kallt där på vintern så är det nog inte så väldigt stort tillskott från den. Vi är visserligen där var annan helg även under vintern och då eldar vi men då förbrukar man ju en hel del el på andra saker. Nåväl, totalt på ett år går det 12000 kWh. Jag tror att det är betydligt gynnsammare för en värmepump i Östergötland så jag skulle gissa att du klarar dig med 9000 kWh och då borde det hamna på kanske 11000:- total kostnad för el. En del av dessa kostnader har du ju även om du kallställer, fast avgift samt hushållsström. Investering i värmepump tillkommer.
 
Teofil skrev:
Jo, uppgiften vi fick var att nuvarande ägare betalade 18000kr i uppvärmning. En person året runt boende. Men jag tycker det låter lite dyrt...
Det var misstänkt billigt för ett oisolerat hus.

Försäkringsbolagen rekommenderar att man inte går under 14 grader när man lämnar huset. Antingen får man inrätta huset så man kan ha det helt kallställt. Eller så blir det bara lite svalare.
 
andersmc skrev:
Försäkringsbolagen rekommenderar att man inte går under 14 grader när man lämnar huset..
Vet du varför? Jag förstår spontant inte varför 5-10 grader inte borde funka lika bra.
 
Det finns/fanns LLVP som man kam ringa/SMSa till för att höja börtempen.
 
På vattenfalls hemsida står det att det räcker med 5-7 grader för att hålla fukten ute. Då är det ju sen valfritt om man tycker det är roligt att skänka pengar till elbolagen.
 
Jag har ca 4-7 Grader i stugan med elradiatorer, när vi inte är där. Har funkat i 5år nu.
SMSar för att slå på tre av elementen och få upp värmen ngn dag innan vi åker upp- brukar vara kring 17 grader då även om det är -20 ute, så är det bara att tända en brasa när man kommer upp för de sista 5 graderna. :)

Att man "ska" ha 14 grader kan ju möjligen hänga ihop med att värmen dels inte alltid är jämn (och ett vattenrör på utsatt ställe lätt kan frysa sönder då) och att det tar längre tid för stuga att bli utkyld vid ev strömavbrott med lite högre temperatur.
Vi hade dock strömavbrott i över 2 dygn för ett par år sen mitt i vintern (-5 till -10 grader ute) utan att stugan gick under nollan (iaf inte enligt den fjärravlästa mätaren) och då har jag inte jätteisolerat, 95 mm i väggarna, 190 i tak o golv.

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.