Hej!

Nyss hemkomna från semestern (1,5v) upptäcker jag att vattnet till automatbevattningen i princip lagt av. Kommer enbart några droppar ur systemet.

Kopplar ur slangen innan 12v-ventilen (som innehåller ett filter) och det är fyllt med vad som ser ut som typ - fiskrom?!

Detta kommer även ur en av blandarna i huset (en utan sil/flödesbegränsare).

Vad är detta?! Är det hälsovådligt?

Kan tillägga att det är en djupborrad brunn.
 
  • Genomskinligt fat med guldfärgade, klotformade objekt möjligtvis kaviar eller pärlor, spridda ojämnt på vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver redovisa hur hela vattenanläggningen är uppbyggd. Vad är det för vattenkälla (grävd brunn, borrad brunn), vad är det för filteranläggning ni har. Förutsätter att det inte är kommunalt vatten ni har utan att ni har egen vattentäkt.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Du behöver redovisa hur hela vattenanläggningen är uppbyggd. Vad är det för vattenkälla (grävd brunn, borrad brunn), vad är det för filteranläggning ni har. Förutsätter att det inte är kommunalt vatten ni har utan att ni har egen vattentäkt.
Borrad brunn, ingen filtrering. Kalkavhärdare finns.
 
Vad är det för konsistens? Jag skulle gissa på någon typ av grodägg.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Vad är det för konsistens? Jag skulle gissa på någon typ av grodägg.
Typ lite glatt, ”slajmigt” vid första touch. Men krossar jag det med en kniv mot köksbänken blir det mer som finkornig sand.

Helskumt…
 
Finns det inga egentliga filter så skulle jag kollat upp den där kalkavhärdaren hur status ser ut. Även hydropress/hydrofor behöver kollas upp, dvs de platser där vatten fylls upp och förvaras.
 
  • Gilla
Skankyhank
  • Laddar…
Nu slog det mig. När vi var borta glömde en av husvakterna att stänga av vattnet efter att fyllt upp till hästarna här på gården. Stod på ca 12h.

Kan en stor, plötslig vattenförbrukning ha med det att göra?
 
Partiklarna är snustorra efter att de legat ett tag på papper. Krossar jag det sedan mot bänken, så blir det ”sandigt” till sin konsistens.
 

Bästa svaret

Det där är filtermassa, och om du inte har något filter förutom avhärdaren så kommer det därifrån. Massan kan följa med om backspolningen inte funkar som den ska, tex om man inte fyllt på salt.
 
  • Gilla
Skankyhank
  • Laddar…
M -MaH- skrev:
Det där är filtermassa, och om du inte har något filter förutom avhärdaren så kommer det därifrån. Massan kan följa med om backspolningen inte funkar som den ska, tex om man inte fyllt på salt.
Låter högst rimligt. Avhärdaren har strulat en del (har ingen effekt trots regenerering) och jag har tänkt lämna in det på service.

Ligger filtermassan tillgänglig i avhärdaren eller är det ett slutet system?

Tack!!
 
Slående likt detta:

En hög orange jonbytarmassa för vattenavhärdning, produktförfrågan, filtermedia-kategori.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Case closed?
 
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
Skankyhank Skankyhank skrev:
Slående likt detta:

[bild]

Case closed?
Svar ja, beroende av fabrikat på avhärdare så kan det enbart behövas nya dysor eller så är screenerna massan packats med spräckta och helt ny utrustning behövs. Oavsett så skulle jag koppla ifrån filtret så inte mer filtermassa följer med ut på ledningsnätet.
 
  • Gilla
Skankyhank
  • Laddar…
B bergback skrev:
Svar ja, beroende av fabrikat på avhärdare så kan det enbart behövas nya dysor eller så är screenerna massan packats med spräckta och helt ny utrustning behövs. Oavsett så skulle jag koppla ifrån filtret så inte mer filtermassa följer med ut på ledningsnätet.
Sagt och gjort. Kopplade förbi filtret, service nästa.

Tack för tipset.
 
  • Gilla
bergback
  • Laddar…
Följdfråga: Dessa små partiklar fortsätter komma i våra vattenutkast/blandare. Detta trots att avhärdningsfiltret numer är bortkopplat.

Var kan dessa partiklar ansamlats för att fortsatt komma med vattnet? Kan vi backspola hela systemet för att bli av med dem?
 
Skankyhank Skankyhank skrev:
Följdfråga: Dessa små partiklar fortsätter komma i våra vattenutkast/blandare. Detta trots att avhärdningsfiltret numer är bortkopplat.

Var kan dessa partiklar ansamlats för att fortsatt komma med vattnet? Kan vi backspola hela systemet för att bli av med dem?
Kan ha hamnat en hel del filtermassa i ledningarna, plocka bort alla silar/munstycken/pilatorer och bara omsätt vattnet. Det bör sköljas ur rätt snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.