Har blivit med hus och lär mig fortfarande om uteväxter. Har en rabatt på framsidan som jag inte riktigt har koll på. Ett litet träd och lite olika grönt. Ingen aning om vad det är och vad som är ogräs. Misstänker dock att en lågt växande grön bäxt är ogräs för den håller på att ta över allt.

Kanske kan ni hjälpa mig? Bifogar bilder.

1. Någon typ av perenn?
2. Det gröna som håller på att ta över allt.
3. Mindre träd/buske..ca 130 cm.
4. Något med lila blommor
5. Växt som ser ut som högt gräs.
 
  • Gröna växter med vitkantade blad i rabatt, fråga om det är perenner, markerat med siffra 1.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tät växtlighet med gröna blad som breder ut sig i en trädgårdsrabatt bredvid stenplattor, numrerad som bild 2.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 3 visar en unik mindre träd- eller buskstomme med böjda grenar över yviga gröna växter, i en trädgård med hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rabatt med lila blommor och gröna blad, numrerad 4, som möjligen är en perenn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växt som liknar högt gräs med variegerade gröna och vita blad vid en stenlagd vägkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2 kirskål, inge kul att bli av med.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Jag tycker inte att det är helt lätt att identifiera växter från foton men här kommer mina gissningar
1. Hosta/funkia
2. Kirskål
3 -
4 Mossflox
5 randgräs
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Håller med Harmagedon men är något osäker på randgräset, bilden är otydlig. Kanske kan TS ta en ny, tydlig bild av ett blad eller jämföra med denna bild;

https://perenner.se/vaxt/phalaris-arundinacea-picta-randgras/

Kolla randningen på bladen.

Trean är antingen Larix decidua europeisk lärk eller Larix kaempferi japansk lärk, dessa två arter är dessutom nära släkt med varandra vilket gör det näst intill omöjligt för en amatör att identifiera.

Förresten, om det är ett randgräs bör det tas bort, ett riktigt besvärligt ogräs som snabbt tar över i planteringarna.
 
  • Gilla
R.D
  • Laddar…
Det är nog randgräs. Tack för hjälpen!

Då är det bara att försöka få bort kirskålen och randgräset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.