Är helt okunnig kring el. Har nyss köpt ett sommarställe med två stugor på tomten. Den ena är på 60 m2, där vi har indragen el till varmluftpump, kyl/ frys, varmvattenberedare, golvvärme i badrum, förbränningstoalett, spis, tvätt- och diskmaskin.

I den andra stugan är inte el indraget alls. Den är på 40 m2. Ett stort allrum och två sovrum.

Jag skulle vilja dra in el i den andra stugan men ska inte ha spis, tvätt, diskmaskin. Det jag vill ha är att kunna tända lampor (6-8 st), tv, dator och mikro. Möjligen skulle det vara bra med ett element för att värma på hösten och kanske ett mini-kylskåp.

Frågan är om jag har det som krävs? Kan som sagt inget om el. Jag har dock tagit kort nedan.
Elmätare med varningslapp om baksida kopplad före huvudbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk säkringspanel med en RCD-brytare och tre säkringar, märkta som påslagna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med huvudbrytare och säkringar, fråga om kapacitet för ytterligare stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan är om jag har tillräckligt starka säkringar för att koppla på en stuga till? Är det ett stort jobb att dra in el för mig? Och vad kan det uppskattningsvis kosta?

Tacksam för all hjälp!!
 
Du sa det själv, du kan inget om el — då är det bara att ringa elektrikern.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Tack för svar!

Självklart ska en elektriker få göra hela jobbet. Det jag undrar är vilken kostnad som kan bli aktuell? Om det är svindyrt får det vänta.

Blir det dyrare om man drar in för spis, frys, tvätt eller är det lika bra att göra på en gång även om vi inte kommer att ha det på många år?
 
Du har 16A huvudsäkring. Det är minsta möjliga. Men det räcker långt, jag har det i ett stort hus. Visserligen utan elvärme. Men det kommer att funka. Sätt inte dit de största elementen bara.

Ska du dra in el är det lika bra att lägga en trefaskabel och en undercentral i stugan. Det blir inte mycket dyrare än att dra in en fas. Då blir det lätt att komplettera meden full installation senare.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
H
När du väntar på elektrikern ska komma kan du börja att gräva ner ett kabelskyddsrör mellan stugorna. Så är det klart.
 
Begär in pris på jobbet så slipper du gå i taket senare när det blir (på tok för dyrt)
 
  • Haha
vcx
  • Laddar…
O
T Themachine skrev:
Frågan är om jag har tillräckligt starka säkringar för att koppla på en stuga till?
D Daniel 109 skrev:
Du har 16A huvudsäkring. Det är minsta möjliga.
Oftast är servisledningen, det vill säga elkabeln som kommer ifrån elbolaget, dimensionerad till 25A. Det betyder att om 16A skulle visa sig vara för lite så kan elektrikern byta "passkontakten" vilket är en liten porslinsbricka i botten på säkringshållaren. Desto starkare säkring desto större diameter har proppen i änden och desto större måste hålet i passkontakten vara. Passkontakten är alltså till för att hindra dig från att stoppa i en större säkring än vad du betalar för. Nätavgiften är högre desto kraftigare säkring du har.

En passkontakt kostar runt 25 kr/styck och tar några sekunder at byta så det är inge stort eller omfattande arbete. Pappersarbetet till nätbolaget tar betydligt längre tid. Säkert flera minuter. Skall man bara säkra upp så är det löjligt dyrt i förhållande till för vad man får, man betalar i praktiken enbart för att elektrikern skall dyka upp och inte så mycket mer. Om du däremot gör det i samband med ett riktigt arbete, som t.ex. att koppla in en ny huvudledning, undercentral, osv. så är just den delen relativt sett gratis.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Beroende på vilket nätbolag man har så kan det påverka nätavgiften ganska mycket.
 
Mikael_L
T Themachine skrev:
Den ena är på 60 m2, där vi har indragen el till varmluftpump, kyl/ frys, varmvattenberedare, golvvärme i badrum, förbränningstoalett, spis, tvätt- och diskmaskin.

I den andra stugan är inte el indraget alls. Den är på 40 m2. Ett stort allrum och två sovrum.

Jag skulle vilja dra in el i den andra stugan men ska inte ha spis, tvätt, diskmaskin. Det jag vill ha är att kunna tända lampor (6-8 st), tv, dator och mikro. Möjligen skulle det vara bra med ett element för att värma på hösten och kanske ett mini-kylskåp.
Du verkar ha 3x16A, så det kan mycket väl räcka. Vi har 3x16A till ett helt åretruntuppvärmt hus på 160kvm + garage.

Men det är främst uppvärmningen som kan ställa till det för dig.
Ska du värma två st små stugor med direktverkande el under de kallaste vinterdagarna och de är dåligt isolerade så kan det mycket väl gå mer el än vad säkringarna dina tål. Du kan ta ut en effekt på 11kW på 3x16A.

Frågan är om du verkligen vill värma så, det skulle nämligen betyda att det går 11x24= 264kWh per dygn, dvs en elräkning på över 250:- per dygn ....

Fast egentligen ... Det var inte riktigt sant, man måste ju ha lite marginal kvar efter uppvärmningen, det ska ju gå att slå igång en vattenkokare, dammsugare eller micro utan att huvudsäkringarna löser. Men säg halva det effektbehovet till uppvärmning då, dvs ca 130kWh/dygn.



Kontentan i alla fall, är att jag tror det kan gå bra att koppla in lite smärre el till en stuga till.

Och som Steamboy skriver så går det ju troligen även att öka huvudsäkringarna ett eller två steg. Men förutom kostnaden för själva förändringen så tillkommer det en årlig högre fast avgift, ofta några enstaka tusingar per år.
 
Tack för alla svar! Jag tolkar det som att jag i alla fall har förutsättningar. Det finns en vedkamin i stugan som nog får stå för värmen. Det viktiga är att barnen kan tända några lampor, se tv och ladda mobilerna.
 
Då tycker jag att du ska ta in några offerter med fast pris för detta jobb. Förklara på samma sett som här att du inte räknar med några stora förbrukare i den delen. Fråga även om du på något viss kan hjälpa till med grävning eller liknande för att få ner priset.
Va noga med att få fasta priser på ev material då det verkar vara där många klagar på priset i efterhand om man nu kör på löpande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.