Hej!
Förra sommaren la vi 140 m2 terrass utomhus men under tak (sutteräng). Arbetet utfördes av renommerad firma med 10 års erfarenhet. Stenen heter granit grå och kommer från Stenbolaget. Ganska tidigt noterade vi att så fort det var fuktigt i luften blev vissa stenar kolsvarta (suger åt sig fukt???) medans andra ser ut som vanligt. Vid torrt väder syns (nästan) ingenting. Varken byggfirman eller Stenbolaget vet vad det beror på och vi fick en ny pall sten från Stenbolaget. När man lyfter på stenen är det torrt under så min tolkning är att stenen absorberar fukt från luften.

Men hur i hela fridens namn kan det bli såhär? Har pratat med 10 olika personer på Stenbolaget och ingen har någonsin sett något liknande. Är det verkligen möjligt att vi har sådan otur??? Ska det se ut såhär, ser ju för jä-ligt ut rent ut sagt!

Så jag chansar, det finns säkert en stenexpert här som kan ge en idé om vad detta beror på och kanske till och med vägleda i vad vi måste göra (byta alla stenar som har det här problemet??? ca. 125 st.... Hoppas inte!) Bilden visar 1 av ca. 20 platser det ser ut såhär på...

Stort tack på förhand hälsar Fru Forsgren
 
  • Grå granitplattor på terrass, vissa mörkare p.g.a. fukt, med slang i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom det är torrt under så är det allt lite märkligt. Kan det vara så att luften kondenserar i utrymmet och droppar ner från taket just där?
 
De är ju fuktiga, så kondens pga markkyla som tränger upp?
 
Så länge som problemet är återkommande börja med några enkla saker för att undersöka möjliga orsaker och det första är att flytta några stenar med problem till nya ställen och flytta dit några som inte har något problem. På ett annat ställe testa att lyfta en Sten och lägg under någon plast som bryter kapillärkraften
 
S
När det har torkat upp ordentligt i så lång tid som möjligt, helst mer än en vecka, så impregnera hela altanen. Man kan köpa en billigare variant som heter Siloxan, men det man vill ha heter Silan. De fabrikat jag känner till är Sika eller Keim. Förmodligen finns det andra.

Behandlingen bör göras på så kall sten som möjligt för att förhindra att medlet avdunstar innan det hunnit binda sig till stenen. Lägg på flödigt i flera omgångar direkt efter varandra så att stenen blir mättad. Ju djupare in i ytan man kan få det desto bättre blir resultatet.

Det fungerar väldigt bra på betong och jag ser ingen anledning till att det skulle fungera sämre på natursten. En möjlig skillnad är att Siloxan skulle kunna fungera sämre eftersom de molekylerna är större. Porerna i natursten är ju mycket mindre.

Betongstenar på altan, två behandlade med Siloxan som stöter bort vatten och förhindrar påväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här syns ett test som jag gjort med min stenläggning med vanliga billiga betongstenar. Två stenar är behandlade med Siloxan och bilden är tagen efter regn. De behandlade stenarna är helt torra och vattnet ligger ovanpå som stora droppar. Som synes är det inte heller någon påväxt på de behandlade. När det är torrt väder har alla stenar exakt samma gråa färg.

Trafikverket använder Silan för att skydda broar och andra betongkonstruktioner från vatten, vägsalt mm.
 
Redigerat:
  • Gilla
Swebfn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.