Hej!

Vi har ett plastgolv i större delen av vårt hus som knarrar något så in i Norden. I och med köksrenoveringen bestämde vi oss för att det var dags för ändring och ska nu lägga ett parkettgolv.

Den första undersökningen gav att det ovanpå betongfundamenten (någon slags prefab element som användes flitigt på 60-talet) ligger ett plankgolv. På det är det lagt masonitskivor och sedan plastmattan.

Vi lyfte på masoniten på ett ställe och la in lite papper och knarret försvann. Vi trodde således att vi bara skulle kunna ta bort masoniten och lägga det nya golvet på plankgolvet. Allt hade varit underbart.

Nu har vi lyft på en hel del av masoniten och till vår förfäran knarrar plankgolvet också. Vad gör vi nu?

Bör vi:
1. Få tyst på knarret i plankgolvet på något bra sätt?
2. Lyfta ut plankgolvet och lägga parketten direkt på betongelementen?
3. Ta bort plankgolvet, flytgjuta och sedan lägga parkett?
4. Ta bort plankgolvet, lägga golvspån och sedan lägga parkett?
5. Göra på något annat smart sätt?

Vi använder iom detta vår "fråga publiken"-livlina och hoppas få tips om det billigaste och lättaste sättet att gå till väga.

Med hopp om god hjälp,

Gustav
 
Man kan nog ta bort ner till plankorna och skruva dessa vid varje regelpassage det borde göra susen. Detta gäller såklart om inte plankgolvet fjädrar.

Alternativt kan man ju skruvlimma ett golvgips ovanpå brädorna men det blir inget roligt om det ska bort om en 10 år då det lär sitta rätt bra.
 
Hej v-g!

Provade att skruva några skruvar vid en passage men det gav tyvärr ingen märkbar skillnad.

Det är ju itne jag som ska ta bort det så det är nog lugnt... :)
Men skulle helst vilja undvika att bygga på golvet ytterligare. Vad bygger golvgips? 12mm? Det plus parketten blir lite mycket.

/g
 
C
Hm, menar du att det ligger som betongplattor på marken, eller att det är stående eller vad menar du? Förstår inte riktigt.. Försök göra en skiss?
 
Ah, var kanske inte så tydlig...

Golvet i fråga ligger ovanpå ett outgrävt utrymme och således inte på marken. Betongplattorna kan nog närmast beskrivas likna takskivor. De är cirka 60 cm breda och runt 250 cm långa. De måste vara spontade på något sätt för det finns skarvar mitt på (rummets bredd är runt 450cm). Besiktningsmannen sa något som att de var gjutna runt en trästomme - vet dock inte hur det ligger till med den saken.

Vad som ligger mellan betongen och plankgolvet har jag inte stenkoll på. Troligen någons slags reglar då plankorna är spikade.

Blev det tydligare?

/g
 
Gårdagens misär är efter en god natts sömn utbytt mot försiktig hoppfullhet. Läste v-g:s inlägg lite noggrannare och började morgonen med att ta bort en bit av en planka och där under låg ett fint cc60-regelverk med spånisolering. Plankorna ligger alltså inte direkt på betongen som jag trodde först.

De skruvar jag drog igår placerade jag baserat på de tidigare ägarnas spikningar vilka verkar ha varit helt slumpmässiga.

Nu bär det iväg att köpa skruv och låna en gipsdragare så är förhoppningsvis knarret borta till eftermiddagen.

Återkommer med uppdateringar...
 
Fest och fyrverkeri!

Nu är halva golvet åtgärdat med en skruv per planka och regelpassage, och knarret är i stort sätt borta.

Räknar med att det lilla som är kvar försvinner då vi lägger på det nya golvet och på så sätt sprider trycket av våra fjäderlätta steg ytterligare.

Ska lägga upp lite bilder och redovisa.
 
Bra att det löste sig till det aningen bättre iaf :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.