Vi anlitade ett företag i januari för att bygga en altan 180 cm hög. De startade jobbet men sedan hände inget de kom ibland en timma o sedan åkte igen, inget av de de gjorde blev rätt, många provisoriska lösningar, stolpar skulle ställas på plattor i backe och reglar felsågade o skarvade osv idag är det mitten av maj och det är fortfarande inte klart och det få timmar de lägger blir bara nödlösningar. Hur går vi tillväga vi måste stoppa detta galenskap. Är det någon som kan råda oss
 
Låter som en jobbig situation. Om du har möjlighet att ge lite mer information angående vad ni har avtalat med firman skulle så blir det lättare att ge relevanta råd. Hur ser ert avtal ut, muntligt eller skriftligt? Är det fast pris eller löpande? Vad är avtalat angående tid för färdigställande? Osv.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Kontakta företaget och säg att ni vill avbryta deras uppdrag. Ni kommer antagligen behöva betala en slant för den tid de lagt ner men det låter som att de inte alls verkar intresserade av uppdraget så ni gör nog bäst i att anlita någon annan. 5 mån gör en altan låter sinnessjukt.
Med lite mer detaljer om vad ni kommit överens om när ni anlitade dem så kan vi här ge mer utförliga förslag
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten
I tillägg med Rampagnes förslag så skulle jag efter det jag skriftligen avslutat kontakten med företaget, betala företaget en summa jag tycker är rimlig för det arbete de utfört. Är allt att bedöma som så dåligt att det måste rivas så skulle jag inte betala något alls.

Det sista kan dock vara vanskligt eftersom företaget nog lättare retar upp sig och har större vilja att stämma er. Ta många fotografier på det som är gjort, då har ni ett bättre bevisläge.

Flera kommer nu att säga att ni måste/bör skicka ett brev/mejl till företaget och ge det några få veckor för att rätta till och avsluta arbetet. Det är iofs rätt väg att gå.

Men personligen skulle jag vara livrädd att gå, stå och sitta på en altan 180cm upp i luften om redan början på arbetet verkar livsfarligt gjort.

OM företaget fortsätter skulle jag inte betala en krona innan allt är klart och innan en besiktningsman kontrollerat bygget.

Tänk på att företaget inte kan skicka er på inkasso eller kronofogden om ni bestrider fakturan. Jo, de kan försöka, men då skickar ni bara bestridandet till inkassofirman och de kommer då att lägga ner. De får inte driva in en tvistig faktura.

Lycka till!
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
I tillägg med Rampagnes förslag så skulle jag efter det jag skriftligen avslutat kontakten med företaget, betala företaget en summa jag tycker är rimlig för det arbete de utfört. Är allt att bedöma som så dåligt att det måste rivas så skulle jag inte betala något alls.

Det sista kan dock vara vanskligt eftersom företaget nog lättare retar upp sig och har större vilja att stämma er. Ta många fotografier på det som är gjort, då har ni ett bättre bevisläge.

Flera kommer nu att säga att ni måste/bör skicka ett brev/mejl till företaget och ge det några få veckor för att rätta till och avsluta arbetet. Det är iofs rätt väg att gå.

Men personligen skulle jag vara livrädd att gå, stå och sitta på en altan 180cm upp i luften om redan början på arbetet verkar livsfarligt gjort.

OM företaget fortsätter skulle jag inte betala en krona innan allt är klart och innan en besiktningsman kontrollerat bygget.

Tänk på att företaget inte kan skicka er på inkasso eller kronofogden om ni bestrider fakturan. Jo, de kan försöka, men då skickar ni bara bestridandet till inkassofirman och de kommer då att lägga ner. De får inte driva in en tvistig faktura.

Lycka till!
Men om företaget är smarta hoppar de över inkasso och skickar det direkt till kronofogden och då åker kund på avgifter som den måste betala
 
Hemmakatten
Nej!! TS åker inte på någon avgift från kronofogden. Skickar man ett krav till kronofogden som inte är mycket väl underbyggt, så kan inte/får inte kronofogden ta beslut att driva in pengarna. Kronofogden kommer att skicka brev (utan avgift) till TS och be om dennes åsikter. Så fort TS svarar att fakturan är tvistig/bestriden så kommer kronofogden att lägga ner ärendet.
 
Som fler skrev, avbryt uppdraget skriftligt och försök värdera det som de har gjort. Är det nåt att ha, betala rimlig summa, men då det låter mest som nödlösningar är gjorda är hela jobbet nog att betraktas som värdelöst.

Hade såna tattare till att göra ett badrum, de dök upp lite då och då, och under tiden stod vi helt utan badrum och varmvattenberedare. Höll på att bli galen, till slut ringde jag upp chefen och gjorde klart att antingen jobbar ni 7-16 här tills det blir klart, eller får ni inte en krona. Då blev det fart. Vissa företag lägger tydligen mest krut på de som skriker högst.

Anlitar givetvis inte denna firma mer, men jobbet blev bra till slut när de började jobba på riktigt.

/S
 
Lägg ut bilder!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.