Hej!

Är ny på forumet och en smula desperat. Önskar all hjälp, råd och tips som ni har i lager. Frågan gäller ett takbyte på en gårdsbyggnad (ca 60 m2 stor) som genomfördes november 2014. Vi hade bokat företaget i mckt god tid och med denne bestämt att taket skulle bytas (hela yttertaket inkl. takstolar) i sept-14 då det fortfarande brukar var varmt och bra väder för just takbyte. Men bytet sköts upp av företaget och gjordes inte förrän november -14, då regnet öste ner och ingen värme återkom det året. Med andra ord, råsponten var blöt när den lades, och på det blöta träet fästes sedan pappen (kom en takläggare särskilt och svetsade ett lager tjock papp). Resultatet blev ett mycket vågigt tak, både råspont och pappen är bubblig. Och så till nästa, i vårt tycke, stora problem.

Redan efter ett par veckor gjorde vi hantverkaren uppmärksam på att det var gott om svartmögel på undersidan av taket de ytor man kunde se (på 1-2m "uthäng" från huset). Då dessa ytor är ute i det fria, och inte tilltäppta på något vis, frågade vi oss hur råsponten skulle kunna tänkas se ut på ovansidan, dvs under pappen. Men snickarn viftade bort frågan och sa att möglet lätt skulle kunna tvättas bort innan målning och att det inte är något problem med att lägga papp-matta på blött trä.

Nu har vi kommit till tiden då det är tänkt att vi ska bygga ett litet kök i denna byggnad. När vi nu rivit det gamla köket (som inte varit takisolerat) ser taket inifrån byggnaden ut så här (se bilder). Träet är så bubbligt att det skiljer 5 cm mellan raka och bubbliga trädelar. Och svartmöglet frodas även här. Vad kan vi göra, är det ens möjligt att få bort sånt här mögelangrepp? Och hur bra är idén att isolera taket i detta tänkta kök nu med tanke på möglet och vågformade taket? Är detta ett tak ni skulle reklamera, eller vad skulle ni annars göra? Är tacksam för allt konstruktivt ni har att ge!
 
  • DSC_0536.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0537.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0538.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle inte stänga igen om det var mitt utan att vara säker på att det är tort och förmodligen haft på nån kemikalie för att döda möglet. Har ni mätt fukthalten i råsponten?
 
Tack leby, bra idé att mäta fukthalten i råsponten. Tänker också att vi inte vågar isolera inifrån i nuläget. Tror det får bli en oberoende besiktningsman som får avgöra fortsättningen.
 
Taket lades blött sa ni och det var drygt ett år sedan...
Då borde det för länge sedan torkat upp och börjat glipa lite men på bilderna är det tvärtom!

Råspontbrädorna verkar svälla och pressa mot varandra vilket är anmärkningsvärt efter så lång tid vilket säkert bidrar till vågigheten. Är det verkligen tätt ovanifrån eller har ni extremt hög fuktbelastning av annat slag?

Följ lebys råd och mät.

För mögelbekämpning kan man använda Boracol, men först ska det vara torrt & tätt.
 
Redigerat:
Nej, Boracol är inte rätt för detta. Mögelfri från Jape är rätt.


Angående orsaken så kan man bara spekulera.

Jag spikade ihop en frigga i höstas/somras. All råspont togs ur samma hög från Hornbach. Riktigt skitvirke förövrigt, jag fick plocka igenom en hel bunt för att hitta mina bitar. Av dessa 20kvm så är det EN planka som möglat som på dina bilder, ingen annan. Min slutsats är att detta är något plankan har haft med sig sedan tidigare i tillverkningen. Hos Hornbach har dom legat förpackade och torrt. Hos mig har dom inte blivit blöta och åkt upp på taket samtidigt.
 
Tack Mathias för råd! Inhandlat Mögelfri, låter som ett bra preparat men har ingen idé på hur jag får in medlet under takstolarna där det också är mögel... :(

Tänker också att möglet kan ha kommit med från byggvaruhuset, fast å andra sidan var det som sagt inte virket torrt när taket lades..
 
Tror du är något på spåret där Magham :) Tror anledningen till att råsponten är grymt vågig beror just på hög luftfuktighet, det är värst där det varit ett "rum i rummet" precis under vågorna... Ovanpå taket är också vågigt, men av anledningen att taket inte var torrt när mattan lades..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.