Någon listig eller med egen erfarenhet av hål i marken och dess tidigare syfte?

Ett fyrkantigt block av betong med grusballast dök upp nära äppelträden. Det har som ett handtag av rör ingjutet. Diametern på hålet under blocket är ca 1m. Djupet något mindre. Stenar till ”väggar” och lite gammal ved finns i hålet. Vad kan det ha använts till?

Teorierna är många, men kanske att någon här har ett mer faktamässigt svar? Vad tror ni?
 
  • Bild på ett gammalt betongblock med grusballast och ett rustikt metallhandtag, ovanpå ett hål i marken omgärdat av stenar och innehållande gammal ved.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betonblock med rörhandtag och sikt in i hålet i marken med stenar och gammal ved.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fyrkantigt betongblock ovanför ett hål med synliga stenar och gammal ved, som frågats om dess syfte i ett forum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla stenar och ved i en 1 meter djup grop under ett betongblock med grusballast och rörhandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KristinaRT
Jordkällare?
 
Om de kallmurade väggarna fortsätter nedåt ( syns om man gräver ur lite), så gissar jag på att någon har fyllt igen en gammal brunn.
Gräver man djupare och träffar på vatten, så stiger sannolikheten för att gissningen är rätt;).
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om de kallmurade väggarna fortsätter nedåt ( syns om man gräver ur lite), så gissar jag på att någon har fyllt igen en gammal brunn.
Gräver man djupare och träffar på vatten, så stiger sannolikheten för att gissningen är rätt;).
Vilken gissning! Jag ska ta och försöka gräva lite nästa tur dit. Tack för bra gissning :D
 
hsd
Jag har något liknande ,fylld med sand , och har funderat på om det har varit en stenkista en gång i tiden
 
  • Gilla
NalleSW
  • Laddar…
Jag kan inte komma på varför man skulle vilja ha ett avtagbart lock på en stenkista?
Jag gissar också på igenfylld brunn.
 
  • Gilla
NalleSW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.