Hej!

Jag har en skiss för en lägenhet, men vet inte riktigt hur det ska tydas. Vore grymt om någon kunde hjälpa mig :)

Planskiss över lägenhet med olika rum markerade och siffror noterade, fokus på rummet längst upp till höger med synligt element under fönstret och siffror 10/15/20.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilden ovan är jag mest intresserad av rummet längst upp till höger. Vad jag förstår där så är det synligt rör under fönstret (elementet), och dolt rör till vänster om det. Ovanför där står några siffror ovanför varandra, 10/15/20. Vad betyder det?
Kan ju också vara intressant att veta varför det står -25 i själva rummet, men det är nog inte lika viktigt :)

Tack!
 
-xx står för rumsnummer, strecket motsvarar våningsplan.
 
  • Gilla
EHavre
  • Laddar…
J
10/15/20 är dimensionerna i mm sett uppifrån.

20mm längst ner
Byter till 15mm och sedan 10mm uppåt.
 
  • Gilla
EHavre
  • Laddar…

Bästa svaret

Måtten avser gängade rör så det är 1/2" på våningsplanet, 3/8" som går uppåt och 3/4" som kommer nerifrån.
Ligger i ett schakt i väggen.
 
  • Gilla
EHavre
  • Laddar…
L lordi skrev:
Måtten avser gängade rör så det är 1/2" på våningsplanet, 3/8" som går uppåt och 3/4" som kommer nerifrån.
Ligger i ett schakt i väggen.
Tack för svar!
Skulle nog varit tydligare med att jag verkligen är nybörjare på sånt här 🙂
Så tror inte jag förstår helt. Vi är främst oroliga för att röret går i golvet (mellan våningsplanen). Och hur djupt, då vi vill borra.
Men du säger att de går in i ett schakt i väggen och att man kan säga det utifrån skissen?
Ursäkta mina dumma frågor 😀
 
E EHavre skrev:
Tack för svar!
Skulle nog varit tydligare med att jag verkligen är nybörjare på sånt här 🙂
Så tror inte jag förstår helt. Vi är främst oroliga för att röret går i golvet (mellan våningsplanen). Och hur djupt, då vi vill borra.
Men du säger att de går in i ett schakt i väggen och att man kan säga det utifrån skissen?
Ursäkta mina dumma frågor 😀
Förtydligande, alltså vi är oroliga att ett rör går vågrätt längs med under golvet åt vänster från elementet. Men om det går in i ett schakt i själva väggen så är det ju lugnt.
Diskuterade lite här nu och förstår svaret bättre iaf :)
 
E EHavre skrev:
Tack för svar!
Skulle nog varit tydligare med att jag verkligen är nybörjare på sånt här 🙂
Så tror inte jag förstår helt. Vi är främst oroliga för att röret går i golvet (mellan våningsplanen). Och hur djupt, då vi vill borra.
Men du säger att de går in i ett schakt i väggen och att man kan säga det utifrån skissen?
Ursäkta mina dumma frågor 😀
Jo, rören ligger i golvet från radiatorn och fram till stammen som ligger i schaktet.
Hur djupt de ligger kan man inte utläsa från ritningen. Vad är det ni ska borra/fästa? Ska ni borra igenom till våningen under?
 
L lordi skrev:
Jo, rören ligger i golvet från radiatorn och fram till stammen som ligger i schaktet.
Hur djupt de ligger kan man inte utläsa från ritningen. Vad är det ni ska borra/fästa? Ska ni borra igenom till våningen under?
Det är egentligen i taket vi hade tänkt att borra, så det är rören från grannen ovanför vi vill undvika att borra in i. Vi tänkte bara fästa gardinskenor, så vi pratar om kanske max 5 cm (första cm är puts, så max 4 cm in i betongen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.