Hej! Vill gärna ha FTX i nybygget, men har inte hunnit nörda ner mig i det så mycket som jag brukar göra. Finns det några lärdomar de senaste åren/året som man borde veta om? Nått aggregat som prisas etc.? Vilka grepp kan man använda sig av för att minska allt vad vibrationer/ljud heter?

Här är min första offert (för ett 1,5-plans hus på 170 kvm öppet till nock på ovanvåning):

Materialpaket FTX-aggregat Temovex RT400S-EC. (Roterande modell Heru 100 TEC ca 7000:- lägre.) Kan dock vara något för klen. Utöver aggregat ingår rör, kanaldetaljer, avlufthuv för ventilation, avluftshuv för imkanal, ytterväggsgaller för uteluft till aggregat, ljuddämpare vid aggregat och vid alla tilluftsdon, till- och frånluftsdon, kondensstrumpa för ute- och avluftskanaler, nätmatta till imkanal samt montagematerial (hålband, popnit, tejp). Takhuvar i våra paket är antingen för betong- eller tegelpannor alternativt för yttertak med papp.
Maxpris för materialpaket: 44000:-
Vent.projektering: 3150:-
Injustering av luftmängder och OVK-besiktning: 5500:-
Alla priser inkl. moms och frakt.

Ser ganska bra ut eller?
 
För att slippa ev störande ljud är det bra om du kan se till att aggregatet placeras så långt från sovrum, och andra rum som du vill ha tysta, som möjligt.

Jag lät installera ett HERU 90S EC i mitt hus 2011. Huset är på 170 m2 i ett plan. Aggregat inkl allt material kostade 33000:- inkl moms. Installationen gjorde jag själv.

Injustering: 3500:- inkl moms.
 
Låter som ett bra pris... Är det så att de leverera material så du klarar dig och sedan när du är klar så drar de av för de material som du inte har använt?
Är det du själv som ska göra jobbet?
 
Patrick, vad är det för pris på HERU 90S EC i förhållande till Heru 100 T EC? Med Heru 100 ligger mitt materialpris på ca 37000 kr då. Och min injustering lite dyrare.
 
noone70, nej snickarna som bygger huset kommer installera. De tar 9300 extra mot vanlig FLVP vent.
 
Jag köpte ett vaillant recovair till mitt nybygge. 150kvm enplan. Kostade 25 000 inkl montage.

Detta med oljud från aggregatet kan väll inte va så farligt att man behöver fundera på vart man ska sätta de? Kanske inte i sovrummet men mitt agg sitter på väggen mot sov och där det hör jag inget av:)
 
Souba. Låter bra, för just en sån placering vore ypperligt för mig. Kanske är det mer luften genom rören som kan skapa missljud? Dimensioner och dämpare viktigt?
 
Vad menar du inkl montage? Var det allt som allt? Ingen annan kostad? Var det från auktoriserad firma?
 
Jag har precis installerat ett Heru S och jag var tvungen att öppna det under drift för att verifiera att det verkligen var igång... Det är helt knäpptyst.
 
Davidw skrev:
Patrick, vad är det för pris på HERU 90S EC i förhållande till Heru 100 T EC? Med Heru 100 ligger mitt materialpris på ca 37000 kr då. Och min injustering lite dyrare.
Har inget bra svar på detta. Tror att Östbergs har gjort om HERU-modellerna lite. Tror att ersättaren till HERU 90S EC är HERU 100 S EC.
Du kan kolla priser mm på Ventilationsbutiken på nätet.
 
Davidw skrev:
Vad menar du inkl montage? Var det allt som allt? Ingen annan kostad? Var det från auktoriserad firma?
Dom drog rör monterade upp agg och ventiler och justerade in. Det var en Vent/plåtfirma som gjorde montaget sen kom den en renodlad ventilationsfirma som justerade in. Ja, jag hör mer av "blåsljudet" från ventilerna än av aggregatet. På kvällstid går dock agg ner på nattläge och då hör man inget alls.)
 
souba skrev:
På kvällstid går dock agg ner på nattläge och då hör man inget alls.)
Verkar ju märkligt. På natten/kvällen är det ju mest folk hemma och då behöver man ju ventilationen som mest.
 
Tjoa skrev:
Verkar ju märkligt. På natten/kvällen är det ju mest folk hemma och då behöver man ju ventilationen som mest.
Nu är inte jag någon ventexpert men tror inte du behöver trycka in/ut luft för att överleva:p Utan FTX gör att du får ett jämt och fint inomhusklimat utan att behöva vädra genom att öppna dörrar/fönster, och återvinning av värmen såklart. Så att man skulle behöva det extra på natten har jag svårt att gå med på. Däremot kanske återvinningen blir sämre kvällstid när farten går ner.
 
Redigerat:
souba skrev:
Nu är inte jag någon ventexpert men tror inte du behöver trycka in/ut luft för att överleva:p Utan FTX gör att du får ett jämt och fint inomhusklimat utan att behöva vädra genom att öppna dörrar/fönster, och återvinning av värmen såklart. Så att man skulle behöva det extra på natten har jag svårt att gå med på. Däremot kanske återvinningen blir sämre kvällstid när farten går ner.
Nej men jag är det.:) Och jag vet.;)
I ett villa aggregat är det big no no att dra ner ventilationen på så kallat borta läge när man är hemma, och framförallt vintertid vid kalla temperaturer. Jag hade faktiskt en kund som ringde idag och var förtvivlad över att det rann vatten från hans ventilationsaggregat. Svängde förbi han på väg hem från jobbet.Han hade inte skött filterbytena ordentligt utan dragit på det vilket gjorde att flödet sjönk till nivåer som liknade "borta/min" läget Tyvärr orkade inte aggregatet att bära ut all fukt i huset varvid luftens RH inomhus steg till den grad att det började kondensera inne i aggregatet. 20gradig luft med hög fuktighet som möter minusgrader på avluften genererar kondens. En jävla massa kondens.
Sug på den och fundera över om det är värt de få kronorna man sparar genom att sänka nattetid.;)
 
Detta är något som är förinställt i agget från Vaillant att det går ner på lägre fart kvällstid. Har aldrig haft några problem med kondens el liknande. Så är inte för att spara några kronor utan en ren komfortsfråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.