Hej!
Hoppas att någon här kan hjälpa till med våra bryderier ang val av puts :-/
Ska precis i dagarna ta in offerter på putsmaterial till huset - nybygge i lättbetong samt källare delvis synlig vägg murad i leca. Vet hur jag vill att resultatet ska se ut men blir inte klok på vad man ska välja: en tunnputs (tittat på t ex STO Nordic 1,5) eller alt. en traditionell tjockputs???

Vill att ytan ska bli slät (ganska finkornig m a o) men lite "levande" eller så man ser "dragen" i fasaden när ljuset ligger på om man så säger...Vet inte hur man ska beskriva riktigt men hoppas någon förstår. Har fått rådet att man då ska ha en handskurad yta - vilket tydligen också går att få med tunnputsen. Om man handskurar skulle man också få en hårdare yta vad jag förstod. Vad finns det för andra alternativa metoder? (vill alltså inte ha en sådan yta som ser helt maskinellt jämnt sprutad ut)

Vad ska man välja och vad ska man tänka på när man väljer putsen och hur det ska utföras? Har läst inläggen om ång/vattengenomsläppligheten etc. Ringde STO och diskuterade med dem om deras tunnputs och blev i princip övertygad om detta. Pratade med Maxit och kände mig sedan än mer osäker. Kostnadsmässigt så är arbetet redan upphandlat till fast pris och firman gör lika gärna tjockputs som tunnputs, spelar ingen roll för dem. (tror dock att de har mer erfarenhet av tjockputs). Skiljer sig materialpriserna avsevärt på tjock- alt. tunnputs?

Vill också att ytan ska självklart ska se likadan ut på den del av fasaden som är murad i leca och den som är limmad lättbetong.

Ja, finns det någon som kan hjälpa oss med lite råd på vägen?

mvh stenhus05
 
Om du har samma pris på tjockputs som tunnputs så behöver du inte fundera på någonting efter mitt inlägg... ;D
Tjockputs är dyrare att göra än tunnputs... så då behöver du inte fundera längre... men vill du ha fler argument så har du en mineralisk stomme så är det väl lämpligt att välja ett mineraliskt putssystem - då har de samma egenskaper... o.s.v.
Välj tjockputs... men se till att de gör arbetet riktigt!
 
Hej LyckeK,
Ja, ja, jag har läst dina inlägg. Du tillhör väl just dem som tycker att man inte ska packa in huset i plast eller som någon annan som jag hörde häromdagen som tyckte att STO-systemet inte var mer än en färg :D.
Tycker dock att det verkar ha sina fördelar. T ex så framhåller man ju att man inte lika lätt får frostsprängingar i deras tunnputssystem. Vad säger du?
Frågan är också om handskurning är lämpligt att göra. Skulle helst vilja hitta några olika fasader någonstans som man skulle kunna se de olika metoderna (riven, skurad etc) och hur resultatet ser ut.  
 
Hej

Har inga svar att ge bara frågor...Vad kallas en sån där knottrig puts?

Tack på förhand

Nora
 
stänkputs kallas väl alla former av "knottrig" yta, dvs man stänker på ytskiktet.
Sen finns det spritputs som också är stänkputs, men är ännu grövre.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.