Hej!

Har ett problem som jag inte riktigt vet hur jag skall lösa. Min ytterdörr är låst och nyckeln snurrade bara när jag vred på den, åt båda hållen. Har tagit bort cylindern och allt, så det är bara låshuset kvar i dörren och när man vrider på krysset däruppe så händer ingenting. Antar att det är en fjäder i huset som lossnat. Hur löser man detta? Är det något man kan göra själv eller vad gör en låssmed om man ringer hit dom?

Öppnad ytterdörr visar nacken där låscylinderns borttagits och nedre delen av låset med synligt låshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då byter man låskista.
Det går att plocka isär och byta delar i innanmätet men om man värderar sig själv över 50kr i timmen så är det inte lönt
 
Frågan är nog snarare hur tusan man får ut låskistan utan att fördärva dörrbladet?
 
Ja att jag måste byta låshuset när jag väl får upp dörren är jag med på, det är en baggis. Men hur får jag upp dörren? Hur borrar man för att kunna öppna dörren?
 
Om du kan vänta tills i morgon så ska jag höra mig för lite med vår låskeverantör.
 
  • Gilla
JSandlake
  • Laddar…
Vad jag kan se på bilden är det en Assa låskista, troligtvis moduluppbyggd där delarna delat på sig och "låst" låskistan. Hade en granne med liknande problem där jag tog en lång spetstång med böjd spets och lyckades för in låskolven så att vi kunde öppna dörren. Tog väl en 20-25 minuter att få upp låset.
Borra är inte så lätt, en sprängskiss på låskistan kan hjälpa för att se hur låskolven sitter på den modellen.

De "moderna" kistorna från Assa är i vissa fall rena skrotet - kistan i min ytterdörr höll 4 år innan den rasade - tyvärr mycket lättmetall som inte är lika tåliga som hederliga gamla låskistor av stål.
 
hsd
Kan Du slå loss gångjärnssprintarna
 
  • Gilla
TG67 och 1 till
  • Laddar…
Är du säker på om den är låst med regelkolven eller om det är tryckesfallkolven som inte åker in när du trycker ner trycket?
Börja med att ställa båda medbringarna i samma position (enligt markering) och vrid båda samtidigt för att se om det fungerar då.
 
Ja det är regelkolven som ej hänger med. Handtaget och tryckesfallkolven funkar som den skall. Ska testa när jag kommer hem från jobbet 👍🏼
 
Närbild av en dörr med en nyinstallerad låscylinder bredvid en gammal dörrhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Löste sig till slut 👍🏼
 
hsd
Berätta mer om hur Du gjorde
 
Borrade så mkt jag kunde däruppe och bände o vred så att jag kom åt själva tappen som drar tillbaks kolven, sen gled dörren upp 😁 Där sparade man 2500:- i självrisk!
 
  • Gilla
Nohab och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.