Trappa i trä ned till källare med synligt slitna limfogar och vagnsstycke som böjt sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa i trä med en delad och utböjd kant samt släppt limning som syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej
Trappen ner till källaren håller på att dela på sig. Vagnstycket som hänger fritt har böjt sig utåt vilket gjort att limningen i vagnsstycket mot väggen har släppt. Insåg häromdagen att insticket bara är ca 5 mm så några steg är nästan helt lösa. Kan inte se hur jag lätt ska få ner trappen och tvinga ihop den. Kan inte rubba något med muskelkraft. Ringde en snickare som sa att han inte hade någon tid över i år och hänvisade till telefonkatalogen...

Finns det något sätt att få ihop den på? Finns spänn/drag-stänger som på ett snyggt sätt kan sättas dit på insidan och dra ihop trappen?
 
Är det på mitten?
Jag hade nog sätt ett par skruv på skrå underifrån i 2-3 trappsteg. Skruvarna bör väl då heller inte synas om man inte är modell jättekortväxt?
 
Vad har du för vägg till höger, kanske sätta några reglar i spänn mot den, ( sätt ett par brädor mellan regel/vägg/vagnstycke så det inte blir märken där. Sen för att få det kvar blir det mindre bitar som sätts under stegen och skruvas i vagnstyckena och underifrån upp i stegen, när du ändå håller på, sätt under alla steg
 
S Sajmon skrev:
Är det på mitten?
Jag hade nog sätt ett par skruv på skrå underifrån i 2-3 trappsteg. Skruvarna bör väl då heller inte synas om man inte är modell jättekortväxt?
Det är strax över mitten. Tror dock inte jag får ihop trappen på så sätt men när (om?) jag får ihop den kan man ju dra fast för att förstärka.

Man skulle ju kunna sätta en ögla i varje sida. Dran en styv lina mellan några varv mellan öglorna och sen men en mejsel tvinna dem och på så sätt spänna ihop dem. Lite långsamttorkande lim först så det håller ihop sedan.
 
J jonaserik skrev:
Vad har du för vägg till höger, kanske sätta några reglar i spänn mot den, ( sätt ett par brädor mellan regel/vägg/vagnstycke så det inte blir märken där. Sen för att få det kvar blir det mindre bitar som sätts under stegen och skruvas i vagnstyckena och underifrån upp i stegen, när du ändå håller på, sätt under alla steg
Det är en innervägg ca 2 meter bort.
Jo, det är ju en lösning, dock skulle det synas ganska bra då trappen är så öppen i övrigt.

Ett annat alternativ vore ju att slita bort några steg. Limma fast dem bra i de inre vagnsstycket och sedan skruva fast dem i det yttre vagnsstycket med skruv utifrån men inte så snyggt det heller...
 
Finns det någon glipa mellan vagnsstycket och väggen kanske man kan peta ner ett spännband och sen dra ihop delarna? Med lim innan och sen dra några skråskruvar?
 
J jonaserik skrev:
Vad har du för vägg till höger, kanske sätta några reglar i spänn mot den, ( sätt ett par brädor mellan regel/vägg/vagnstycke så det inte blir märken där.
Någon idé vad man kan använda för att skapa tryck? Någon slags gängad grej kan jag tänka mig men kan inte komma på något bra ord att googla.
 
E erolwi skrev:
Någon idé vad man kan använda för att skapa tryck? Någon slags gängad grej kan jag tänka mig men kan inte komma på något bra ord att googla.
monteringsstöd eller stämp.
 
  • Gilla
erolwi
  • Laddar…
Det finns ju gängstång.
Beror på hur snyggt man vill ha det.

Borra hål i båda vangstyckena.
Stoppa i en gängstång.

Dra ihop med muttrar. Såga av gängstången.
Om man vill kan man försänka muttern.
 
Men varför har vangstycket böjt sig.
Verkar nästan som om det ligger tryck på vangstycket. I så fall ska väl snarare trycket åtgärdas.
Sviktar övervåningen eller har golvet rest sig?
 
M magnu skrev:
Men varför har vangstycket böjt sig.
Verkar nästan som om det ligger tryck på vangstycket. I så fall ska väl snarare trycket åtgärdas.
Sviktar övervåningen eller har golvet rest sig?
Hm, bra fråga! Huset är 50 år gammalt men trappen kanske 10-15 år så huset borde ju ha satt sig innan. Inget annat som tyder på att något rör sig så jag vet inte. Ska kolla om något verkar flyttat på sig
 
P per-o skrev:
Finns det någon glipa mellan vagnsstycket och väggen kanske man kan peta ner ett spännband och sen dra ihop delarna? Med lim innan och sen dra några skråskruvar?
Tyvärr ingen glipa
 
E erolwi skrev:
Tyvärr ingen glipa
Temporärt lagad. Visade sig att trappen inte sitter särkilt hårt mot väggen, verkar mest vara fäst nertill och upptill så de kanske går att få ner ett spännband.
 
  • Gilla
jonaserik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.