Hej,

Jag äger en fastighet markerad A som innehar ett officialservitut markerad X i bifogade bilder. Hur ska man tolka rätten ”använda” ? Det är ju en relativt vid beskrivning. Tanken när fastigheten delades och dessa lotter bildades var att servitutet skulle koppla ihop den fastighet jag äger med stranden. Vi har inte haft något behov av att nyttja detta servitut men nu kommer eventuellt behov uppstå.

Vänligen,
J
 
  • Skärmdump av dokument om fastighetsindelning med markerat officialservitut för tillträde till strand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Karta med markering av officialservitut X och fastigheten A relaterat till fråga om servitutets användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kortfattat innebär servitutet att du (eller om vi ska vara petiga, ägaren till lotten A) har rätt att nyttja det område som är markerat med x på förrättningskartan för att nå stranden samt för att dra upp en båt. Marken hör fortfarande till lotten C och ägarna till lotten C kan vidta vilka åtgärder dessa önskar inom det upplåtna området (området x, d.v.s.) så länge dessa åtgärder inte förhindrar möjligheten att nyttja servitutet enligt beskrivningen, d.v.s. dra upp en båt samt nå stranden.

Vad du menar med att tanken var att "koppla ihop" lotten med stranden är för mig något oklart. Men i all enkelhet så får område x alltså nyttjas för att nå stranden samt dra upp en båt. Ska man vara strikt i tolkningen kan det diskuteras om inte båten måste dras upp med handkraft, men jag brasklappar för att det kan vara lite av en tolknings- och diskussionsfråga.* Rätten omfattar dock inga som helst möjligheter att anlägga bryggor, bodar eller båtplatser.

*Förrättningen ser ut att vara genomförd någon gång mellan 1960-talet och början av 1990-talet av utdragen från förrättningshandlingarn att döma varför det kan diskuteras om det så att säga anses vara självklart att båtar dras upp medelst bilar vid det tillfälle då servitutet bildades. Bredden på servitutsområdet kan tänkas indikera detta (d.v.s. det verkar mer eller mindre anpassat för att en normalstor bil ska kunna dra upp en normalstor båt).
 
  • Gilla
Nordjohan
  • Laddar…
Hej och tack för svar.

Med andra ord har jag då även rätt att ta ner enstaka träd för att nå stranden för att uppfylla min rättighet ?

Vidare om ägaren till fastigheten 6:1 som detta servitut belastar har gjort förändringar på marken såsom slänt ex , om detta försvårar för mig att ta mig till stranden, hur ser mina rättigheter ut för att kunna nyttja området ?
 
En slänt är inte ok, om den gör det svårt att promenera till stranden. Och trolige skall det gå att köra bil med båtsläp också. Samma gäller att fälla träd.
 
H hempularen skrev:
En slänt är inte ok, om den gör det svårt att promenera till stranden. Och trolige skall det gå att köra bil med båtsläp också. Samma gäller att fälla träd.
OK. Då har jag med andra ord rätt att fylla ut för att kunna uppfylla det servitutet ger mig rätt till ?

Gällande att tolka nyttjandet med bil eller ej , finns det rättsfall ? Äger annan fastighet också där står det uttryckligen rätt att anlägga enklare väg, i detta fall blir det ju en tolkningsfråga. Men som Falckman skriver indikerar bredden på servitutet detta och det kan jag hålla med om.

Angående träden, jag har rätt att ta ner träd för att nå stranden antar jag ?
 
Det där med träden blir ju lite kopplat till om det ger rätt att köra bil. Skall du bara gå där så borde inte träd vara ett problem.
 
N Nordjohan skrev:
Hej och tack för svar.

Med andra ord har jag då även rätt att ta ner enstaka träd för att nå stranden för att uppfylla min rättighet ?

Vidare om ägaren till fastigheten 6:1 som detta servitut belastar har gjort förändringar på marken såsom slänt ex , om detta försvårar för mig att ta mig till stranden, hur ser mina rättigheter ut för att kunna nyttja området ?
Bara kul att kunna hjälpa till, kunskap som inte är delad är förlorad :)

Det står inget om möjlighet till underhåll och precis som du skriver i senare inlägg så nämns uttryckligen ingen rätt att anlägga väg. Jag skulle därför säga att du inte har rätt att avverka träd, utan det är din granne som eventuellt är skyldig att se till så att en bil kan dra upp båten. Småträd och sly torde därför inte vara ett problem förens det blir så igenväxt att servitutet som sådant inte kan nyttjas. Större träd som omöjliggör att t.ex. dra upp båten torde däremot behöva avlägsnas, dock av grannen snarare än dig. Vad som anses motverka servitutets syfte kommer vidare att påverkas om det går att förutsätta att bil får nyttjas när båtar ska dras upp.

En slänt är okej så länge den inte motverkar servitutets syfte och återigen kommer frågan kompliceras om ditt servitut kan antas innebära en rätt att dra upp båten medelst bil.

N Nordjohan skrev:
OK. Då har jag med andra ord rätt att fylla ut för att kunna uppfylla det servitutet ger mig rätt till ?
Inte nödvändigtvis, däremot torde du i alla lägen ha en rätt att kräva att grannen fyller igen slänten (om slänten är så pass brant att servitutets syfte motverkas).

N Nordjohan skrev:
Gällande att tolka nyttjandet med bil eller ej , finns det rättsfall ? Äger annan fastighet också där står det uttryckligen rätt att anlägga enklare väg, i detta fall blir det ju en tolkningsfråga. Men som Falckman skriver indikerar bredden på servitutet detta och det kan jag hålla med om.
Jag kommer inte på något rättsfall på rak arm angående servitutstolkning, men jag ska se om jag kan gräva fram något som kan vara till hjälp för dig. Jag vågar dock inte lova något.

N Nordjohan skrev:
Angående träden, jag har rätt att ta ner träd för att nå stranden antar jag ?
Här blir det samma svar som på frågan om att fylla ut slänten. Eftersom servitutet inte innefattar någon typ av underhåll (kvistning eller liknande) är min tolkning att du inte kan göra så. Däremot har du rätt att begära att markägaren åtgärdar problemet (givet att träden anses bryta mot servitutets syfte).
 
Redigerat:
  • Gilla
Nordjohan
  • Laddar…
Lite hårklyveri:
Med uppdragande av båt ser jag framför mig att man drar upp (och förvarar) exempelvis en eka på stranden. Att flytta en båt för vinterförvaring över hela område X skulle jag kalla upptagande av båt.

Å andra sidan står inget i servitutet om rätt att ha båten uppdragen på lott C, så kanske är jag ändå snett ute. Men att det mer eller mindre skulle vara ett vägservitut för TS att köra bil ner till vattnet och plocka upp en båt av valfri storlek och dra upp den med släp – det förefaller iaf. inte givet för mig.
 
  • Gilla
Nordjohan
  • Laddar…
Håller med ovan. Att dra upp båt syftar på en båt som kan dras upp med handkraft (typ eka och liknande) för att förvaras på/nära stranden (antingen vänd upp och ner eller kedjad vid ett träd eller liknande) mellan användningarna.

Att köra dit båten vid varje användning eller ha platsen som sjösättningsramp från släp skulle jag inte anse ingår. Beroende på hur marken ser ut osv. kunde det kanske anses att det kan ingå att backa ner för att ta hem den till vinterförvaring. (reservation för annan tolkning om det redan fanns en körväg då servitutet skrevs)

Röjning/gräsklippning får ske i den omfattning som behövs för att kunna komma fram så som behövs, plus för att hålla yta som behövs för båten öppen. Men om det i grunden det ska vara tallskog, gräsmatta eller slydjungel på marken är fastighetsägarens val.
Har det vuxit igen så mycket att man behöver ta ner riktiga träd för att återskapa en försvunnen framkomlighet skulle jag säga att man behöver göra det i samråd med grannen t.ex. om exakta läget av en stig och vilka träd som ska bort.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.