Tommty
Hej,

Länge kollat runt på forumet men aldrig skrivit något.

Vill bara inleda att detta är ingen tråd om bråkiga grannar eller problem, tvärtom. Har väldigt bra grannar runtom, men ingen vet riktigt vad detta servitutet är för något eller hur det fungerar då "det alltid har fungerat som det gjort tidigare" vilket har varit skönt. Vill själv inte ändra något.

Saken är att jag köpte ett hus för cirka 8 månader sedan en tomt som har ett officialservitut för en annan tomt,

Nu ska grannen sälja som har förmånen till servitutet och jag jag försöker gräva mig ner i vad servitutet faktiskt betyder, främst för att veta ifall det skulle hända något i framtiden, tyvärr vet man aldrig med nya grannar, troligtvis kommer de vara supertrevliga och jag gör en höna av en fjäder.

Så mina frågor är:
Kan nya grannarna på något sätt "förstöra" min tomt (ej vägen, utan nuvarande trädgård, uppfart till garaget m.m.)
Har hitta.se rätt i sin tomtmarkering?
Om hitta.se har rätt i sin tomtmarkering. kan exempelvis grannen bygga altan hela stäckan om den vill det?

Min tomt "A" samt tomten till höger har "last" officialservitut till tomten som är till vänster om min. Bild tagen från lantmäteriet.

Fastighetskarta som visar officialservitut och tomter med mätangivelser och beteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kollar jag på hitta.se så ser grannens tomtgräns ut såhär (mitt hus i mitten):
Luftfoto som visar officialservitutet och tomter markerade med vita streckade linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Officialservitet ser ut såhär (går det inte att läsa så säg till så skriver jag ut det):
Bild av ett dokument som beskriver ett officialservitut med specifikationer för väg och utfart.
Handritad skiss från Lantmäteriet som visar officialservitutet mellan tre angränsande fastighetstomter med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jag tolkar detta:
nummer 1 är samtliga 3 tomter idag innan avstyckning, så min tomt är i mitten av denna.
Nummer 2 på bilden är avstyckningen som gjordes till officialservitut, d.v.s. vägen som finns idag på hitta.se
 
SarB
Tommty Tommty skrev:
Kan nya grannarna på något sätt "förstöra" min tomt (ej vägen, utan nuvarande trädgård, uppfart till garaget m.m.)
Har hitta.se rätt i sin tomtmarkering?
Om hitta.se har rätt i sin tomtmarkering. kan exempelvis grannen bygga altan hela sträckan om den vill det?
Stamfastigheten har alltså ett skaft kvar över vägen varpå ni har servitut för väg? Du ska inte utgå ifrån att hitta.se stämmer vad gäller var gränserna går, men i detta fall är det troligt att utformningen av fastigheten är som det redovisas. Eftersom ni har servitut på den delen får grannen inte bygga något eller förstöra där om det är själva skaftet du syftar på?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Stamfastigheten, dvs din granne till vänster, har en last på sin fastighet.
Ni har rätt till utfart till samfälld väg som ligger på del av stamfastighetens mark.

Som svar på dina frågor om byggnation: JA, grannen till vänster kan bygga inom sin mark om han/hon följer de regler som gäller för ert område, närhet till tomtgräns, servitut för utfart på vägen för Er och grannen till höger.
MEN, det går en väg framför ert hus som är samfälld. Det gör att grannen till vänster inte kan göra ett smack med den marken. Det regleras av samfälligheten som sköter vägen. Vägmark + 2 meter per sida eller fram till tomtgräns.

Du kan lugnt se på när grannfastigheten säljs.
Dock bör samfällighetens styrelse ha en dialog med nya ägaren. Det brukar bli konflikt ganska omgående annars.....
 
Tommty
SarB SarB skrev:
Stamfastigheten har alltså ett skaft kvar över vägen varpå ni har servitut för väg? Du ska inte utgå ifrån att hitta.se stämmer vad gäller var gränserna går, men i detta fall är det troligt att utformningen av fastigheten är som det redovisas. Eftersom ni har servitut på den delen får grannen inte bygga något eller förstöra där om det är själva skaftet du syftar på?
Precis, det är själva "skaftet" som jag syftar på som går över min uppfart på hitta.se.
Som jag tolkar det är det tvärtom, att stamfastigheten har servitut från mig och min granne.
Såhär står det hos lantmäteriet (15:16 och 15:12 är min tomt samt grannens):
Utdrag ur ett lantmäteridokument som visar juridisk information om en väg med officiellt servitut daterat 1948-12-23.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


J Jan_G skrev:
Stamfastigheten, dvs din granne till vänster, har en last på sin fastighet.
Ni har rätt till utfart till samfälld väg som ligger på del av stamfastighetens mark.

Som svar på dina frågor om byggnation: JA, grannen till vänster kan bygga inom sin mark om han/hon följer de regler som gäller för ert område, närhet till tomtgräns, servitut för utfart på vägen för Er och grannen till höger.
MEN, det går en väg framför ert hus som är samfälld. Det gör att grannen till vänster inte kan göra ett smack med den marken. Det regleras av samfälligheten som sköter vägen. Vägmark + 2 meter per sida eller fram till tomtgräns.

Du kan lugnt se på när grannfastigheten säljs.
Dock bör samfällighetens styrelse ha en dialog med nya ägaren. Det brukar bli konflikt ganska omgående annars.....
Så, i praktiken, kan inte den nya ägaren göra någonting med sträckan som går på norrsidan av min och andra grannens tomt?
 
SarB
Tommty Tommty skrev:
Precis, det är själva "skaftet" som jag syftar på som går över min uppfart på hitta.se.
Som jag tolkar det är det tvärtom, att stamfastigheten har servitut från mig och min granne.
Såhär står det hos lantmäteriet (15:16 och 15:12 är min tomt samt grannens):
[bild]


Så, i praktiken, kan inte den nya ägaren göra någonting med sträckan som går på norrsidan av min och andra grannens tomt?
ja, det har du såklart rätt i, jag läste lite slarvigt. De servitut som inte avser rätt till samfälld väg ligger som last på er fastighet till förmån för stamfastigheten.
 
Det ser väl ut som om det finns ett servitut för att anlägga en 6 meter bred gata mellan din (15:12 och 15:16) och grannens fastighet om det behövs för 15:16 eller ytterligare avstyckningar.
Det gäller alltså en tre meter bred remsa på östra delen av er tomt, inte nuvarande väg.
Så tolkar jag Fig 3 på kartan.

Jag skulle definitivt vara orolig om jag missat det när jag köpte.
 
Redigerat:
Men kartan med servitutet visar väl på att figur 3 är "i höjd med" gränsen mellan 15:7 och 15:8? Ts fastighet är ju mittemot gränsen mellan 15:5 och 15:7, dvs väster om figur 3. Eller ser jag fel?
 
1 16386 skrev:
Men kartan med servitutet visar väl på att figur 3 är "i höjd med" gränsen mellan 15:7 och 15:8? Ts fastighet är ju mittemot gränsen mellan 15:5 och 15:7, dvs väster om figur 3. Eller ser jag fel?
Ja, du har rätt. Det är väl 15:12 som behöver vara orolig över Fig 3, jag trodde det var TS.
Men om 15:16 är TS så är det väl lugnt för honom.
 
Tommty
C cotillion skrev:
Det ser väl ut som om det finns ett servitut för att anlägga en 6 meter bred gata mellan din (15:12 och 15:16) och grannens fastighet om det behövs för 15:16 eller ytterligare avstyckningar.
Det gäller alltså en tre meter bred remsa på östra delen av er tomt, inte nuvarande väg.
Så tolkar jag Fig 3 på kartan.

Jag skulle definitivt vara orolig om jag missat det när jag köpte.
Jag märkte det också när jag började grotta i det och fick en klump i halsen, Dock när jag kollade djupare i det så är det min granne till höger där det finns utritat på hans östra del av tomten.

Samtliga 3 tomter ligger på servitutet (nummer 1 på bilden), min tomt är i mitten och påverkas inte av den "östra vägen"

1 16386 skrev:
Men kartan med servitutet visar väl på att figur 3 är "i höjd med" gränsen mellan 15:7 och 15:8? Ts fastighet är ju mittemot gränsen mellan 15:5 och 15:7, dvs väster om figur 3. Eller ser jag fel?
Precis, så ser jag det också, att den östra delen inte påverkar mig.
 
  • Gilla
cotillion
  • Laddar…
De servitut som det står om i den nedre bilden kan inte beröra TS fastighet eftersom den förrättningen rör en tid innan TS fastighet fanns.

Det borde finnas någon text om servitut i handlingarna från när TS fastighet bildades. (som jag antar att övre kartan är ifrån)
Men eftersom man valt att låta den befintliga vägen bli kvar som ett skaft (antar det är = området 2 i nedre kartan) så borde det vara TS och högra grannen som ska ha servitut för att köra på det skaftet?

Ett servitut som ska belasta 15:12 och 15:16 kan ju inte avse en väg som ligger på mark (=skaftet) som är 15:10s egen om det är denne som ska ha förmånen?
 
Vilken fastighet är 15:10?

Så här tror jag:

När du och grannens tomt styckades tog man inte med de tre meter som var samfälld längs norra gränsen. Det är nu skaftet.

Din högra grannes gräns tycks sluta innan den samfällda östra vägen, dvs vägen är utlagd på östra sidan av befintlig gräns.

Slutsats, servitutet lastar inte era fastigheter, utan din vänstra grannes skaft och dom högra grannes högra granne.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.