Tjena håller på att bygga ett garage 6.5x11, 4m till tak

ska börja imon på underspikningen nu till frågorna.

Fråga 1 Många har sakt att jag ska sätta upp nån asfaltsduk eller nåt imellan tak och vägg för att stoppa isoleringen på vinden, Inte kommer ut där underspikningen är. kan inte se det framför mig hur och vad jag ska sätta fast?

Fråga 2 när jag spikar underspikningen så blir det en springa längst ut imot kantbrädan ska man ha nåt nät där? vad för nät? och hur ska man fästa den?

Fråga 3 vit eller rött underspikning. resten är falurött och huset är rött med vita knutar.
 
Svar 1: Använd Masonite istället.
Svar 2: Sätt insektsnät med hjälp av häftpistol innan du slår på brädorna. Ska du inte ha en springa mellan alla brädorna?
Svar 3: Smaksak, men jag hade valt vitt.
 
är det lätt att få det tätt med masonite? asfaltsboard var det dom tyckte

jag har profilbrädor som ska dit där såna som går i varandra. om man har springa mellan varje ska man då ha insäktsnät imellan varje planka med då?
 
Redigerat:
Det viktigaste är att du täcker för, så att det inte blåser in i isoleringen.

Ska du ha spontade brädor behövs inget insektsnät. Förutom där springan blir. När man har springor mellan alla brädorna i underslaget, sätter man insektsnätet först över ytan som ska kläs in. Det finns alltså ingen anledning att klippa smala remsor i det fallet.
 
på masonite ska den vara oljehärdad eller spelar det ingen roll?
 
Det spelar ingen roll, såvida du inte förväntar dig att det ska regna in. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.