Hej,
Vi har köpt ett hus där badrummet är orört från byggår 1975, en duschkabin är monterad i efterhand.
Vi vill ha kakel och klinker, och kan göra en del själva.

Frågor:
1. Rör genom golv är inte OK, men att bygga in dem i en liten vägg och sedan ut ifrån den är OK? Stämmer?
1b. Varför? Jag flyttar väl egentligen bara problemet? Eller vad är problemet med att det sticker upp ur golv?
2. Se bilder nedan, om vi bygger denna vägg, bör vi bygga hela vägen upp? eller ska man bygga 1-2m upp och få som en "fönsterbräda" längs hela väggen?
3. Jag har en tanke att vi skall plocka ner allt, plugga vatten och avlopp, riva plastmattor på golv och väggar, ta ett nytt hål för toan då den skall hamna mitt emellan toa och bidé, bidén försvinner. Bygga nya väggen, sedan ringa rörmockaren för rördragning i väggen, sen byta brunnen och till sist lägga golvvärme för att sedan ta in ett företag som flytspacklar, lägger kakel och klinker, sedan gör vi och rörmocklaren/elektrikern det sista. Är det en godkänd väg att gå?

Retro badrum orört från 1975 med gul sanitetsporslin, duschhörn och mönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt badrum med synliga rör längs väggen och gammal plastmatta, innan renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt badrum med grön badkarskant, guldfärgade väggkakel och duschkabin monterad på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinkelvy av ett badrum med synliga rör vid golvet, gammalt kakel och en del av en toalettstol syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Retro badrum med grön handfat och synlig rördragning från 1975.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
 
BirgitS
1. Bara om det görs utan några kopplingar för det får inte finnas dolda sådana.

1b. Ett litet läckage i t.ex en koppling kan göra att det kommer fram någon droppe då och då som rinner längs röret och ner i bjälklagret och det kan ta lång tid innan det upptäcks och då är skadan stor, dvs. dyrt för försäkringsbolaget att åtgärda.

3. Visst kan du ha delad entreprenad men det kräver mycket jobb att samordna och du riskerar att få ett bygge som står still en månad för att t.ex. rörmokaren inte har tid förrän dess. Tänk på att väggar och/eller golv kan behöva förstärkas för att uppfylla dagens krav på stabilitet för dagens tätskikt.
 
Golvet är ju så mycket mer utsatt för vatten än väggarna, man vill minimera chanserna för vattenskador. Att flytta upp genomföringarna på väggen gör det säkrare. Sen får du inte ha osynliga skarvar i väggen!
 
BirgitS BirgitS skrev:
1. Bara om det görs utan några kopplingar för det får inte finnas dolda sådana.

1b. Ett litet läckage i t.ex en koppling kan göra att det kommer fram någon droppe då och då som rinner längs röret och ner i bjälklagret och det kan ta lång tid innan det upptäcks och då är skadan stor, dvs. dyrt för försäkringsbolaget att åtgärda.

3. Visst kan du ha delad entreprenad men det kräver mycket jobb att samordna och du riskerar att få ett bygge som står still en månad för att t.ex. rörmokaren inte har tid förrän dess. Tänk på att väggar och/eller golv kan behöva förstärkas för att uppfylla dagens krav på stabilitet för dagens tätskikt.
Tack för svar.
1 & 1b, hur gör man då, eftersom röret idag kommer upp och ansluter till toa/bidé/dusch, hur ska man göra för att inte ha en koppling? för i min värld så antar jag att rörmockarn bara förlänger röret upp och ut i väggen?

3. Förstår det, men vi ser att vi kan spara mycket pengar och vi har 2badrum så det ena renoveras först, och sedan det andra. Så tid är OK om det drar ut på.
 
ådal ådal skrev:
Golvet är ju så mycket mer utsatt för vatten än väggarna, man vill minimera chanserna för vattenskador. Att flytta upp genomföringarna på väggen gör det säkrare. Sen får du inte ha osynliga skarvar i väggen!
Se min fråga till BeritS, hur gör man då när befintligt rör antagligen behöver förlängas?

Mitt golv består av betongplattor som sedan vattenrör och el lagts ovanpå som till sist har fått sig ett betong lager. så att dra helt nya rör kommer inte bli enkelt.
 
BirgitS
JonasWe JonasWe skrev:
1 & 1b, hur gör man då, eftersom röret idag kommer upp och ansluter till toa/bidé/dusch, hur ska man göra för att inte ha en koppling? för i min värld så antar jag att rörmockarn bara förlänger röret upp och ut i väggen?
Rörmokarn gör ju det man kommer överens om och kan ju dra om rören om man så vill även om det medför att hen måste bila i golvet. Ibland väljer ju folk att göra avvikelser för att det blir för dyrt att följa branschreglerna men om det då uppstår en vattenskada pga. avvikelsen ersätter inte försäkringsbolaget.

I duschen får det absolut inte finnas några andra genomföringar än golvbrunnen och rören till blandaren.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Rörmokarn gör ju det man kommer överens om och kan ju dra om rören om man så vill även om det medför att hen måste bila i golvet. Ibland väljer ju folk att göra avvikelser för att det blir för dyrt att följa branschreglerna men om det då uppstår en vattenskada pga. avvikelsen ersätter inte försäkringsbolaget.

I duschen får det absolut inte finnas några andra genomföringar än golvbrunnen och rören till blandaren.
Så rätt och riktigt är att dra om rören, helst ifrån VVB?
 
BirgitS
JonasWe JonasWe skrev:
Så rätt och riktigt är att dra om rören, helst ifrån VVB?
Ibland är det nödvändigt för att uppfylla branschreglerna. Å andra sidan vet man ju då att man har nya rör som inte kommer att gå sönder under de närmaste årtiondena.
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ibland är det nödvändigt för att uppfylla branschreglerna. Å andra sidan vet man ju då att man har nya rör som inte kommer att gå sönder under de närmaste årtiondena.
Vad klassas som en koppling?
Om rörmokaren svetsar/löder eller vad de gör..bär det godkänt sätt att förlänga ett rör som kommer upp ur golvet? Jag tänker om man bygger en vägg á 10cm och förlänger rören med "svets ihopsättning" för att sedan gå ut högre upp på väggen. Skulle det vara en regelrätt lösning?
 
BirgitS
Jag kan inte sådana detaljer. Har du läst in dig på branschreglerna från Säker vatten och BKR?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kan inte sådana detaljer. Har du läst in dig på branschreglerna från Säker vatten och BKR?
Nja.. jag har googlat en del och i vissa fall skriver man en notering att det är ett undantag, jag ska prata med försäkringsbolaget och få råd och tips.
 
BirgitS
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.