Vi (eller min särbo)har en enplansvilla strax norr om Stockholm och om vi ska kunna flytta ihop så behöver vi mer plats.. Villan är nu på ca 150m2 och vad vi behöver är ett allrum och ett sovrum till.
Området är perfekt och barnen trivs så vi har funderat på att bygga till, alt hitta ett nytt, större i samma område men det är inte lätt...

Tyvärr har vi inte turen med oss när det gäller förutsättningarna, visar det sig:
*tänkte ev bygga på en våning, men markförhållandena är ej de bästa så de rek att bygga ut på mark
*där utb. kan ske (har fått ett prel, bygglov) lutar tomten rätt kraftigt uppåt, så jag är rädd att grundläggningen blir svindyr, alt omöjlig:(

Har NÅGON här något råd eller annan lösning, vi har liksom fastnat och det här särboskapet börjar slita på oss...

Rent ekonomiskt, vad tror ni om att bygga ut, resp köpa nytt hus på ca 200m2 ca 2mil norr om Sthlm, är det värt slitet med att bygga?

Bifogar några bilder
Tack tack / S:)
 
  • södersida med kulle.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sydvästra hörnet2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är enda hållet som det går att bygga ut på?
Har ni nån aning om vad som finns i backen som ni behöver schakta bort. Är det långt till berget tex?
Annars kanske ni kan bygga i etage? Fast det kan kanske komma att se lite lustigt ut om ni ens får bygglov till det.
 
Jag tycker att det ser ut att finnas flera olika lösningar.

Som jag ser det så behöver ni alltså 25-35 m2 till. Om huset är 7 meter brett (vild gissning från min sida) så skulle man alltså behöva 4 meters längd. Antingen gräver man då ur den där kullen lite så att ni får plats. Alternativet är att ni gör det som en suturäng variant och höjer upp utbyggnaden lite.

Att bygga är kul :)
 
Den intressanta frågan är vad den där kullen innehåller. Berg eller lera eller vanlig jord? Det är det som spelar stor roll vad markarbetena kommer kosta.

Men om ni gräver i kullen så se till att få en bra bitt fritt utrymme mellan den nya slänten och huset och dränera ordentligt. Jag misstänker att det skulle kunna trycka på en del vatten däriftån emellanåt. Har sett flera skräckexempel där man snålat med schakningen och det blir inte bra...
 
Sara68 skrev:
Villan är nu på ca 150m2
Hoppsan, 150m2, det var inte mycket!

Allvarligt talat, hur många är ni egentligen?

Två alternativ:
1) Sälj stugan och köp något som bättre passar era "behov". Ett par miljoner till är det väl värt.
2) Träng ihop er. Kanske ni kan tjäna några kronor på att bo kvar.

För övrigt ser det väl platt och bra ut att bygga till ett rum vid sandlådan.
Men kolla först om det inte går att arrangera om rummen "inomhus"

//KoW
 
Hmm , ok.

Verkar inte helt omöjligt. Vad är det för material under topplagret som jag misstänker är jord ???

En större grävare kan åstakomma "underverk" på en dags grävande och kostar inte allt för mycket.
 
L
Hur många är ni egentligen ...
 
Om ni inte är bundna till just det området så är det troligen mest ekonomiskt att sälja och köpa ett hus i rätt storlek.
 
Är verkligen markförhålladerna så dåliga att påbyggnation inte funkar? Så mycket last ökar det ju inte om ni tex bygger med förhöjt väggliv. Ett alternativ kan ju också vara att ändra taklutningen och få in ytorna ni behöver på vinden.
 
Att bygga ut 50 kvm utan kök, bad eller andra våtrum kommer att kosta cirka 500 Kkr. Jag instämmer i DirtyDick´s gissning, men vill gardera mig en smula. Problemen ni möter handlar inte bara om grundläggning, utan också om själva topografin. Snyggaste lösningen i sådana här fall brukar bli att (på något sätt) anpassa en utbyggnad till sluttningen, och behålla tomten så intakt som möjligt.
 
Skulle det inte kunna vara en möjlighet att förskjuta huskropparna, dvs. den nya delen med ett extra sovrum och allrum några trappsteg eller en halvtrappa upp?
Har sett sådana lösningar och det kan bli riktigt bra.
 
Har du funderat på att lyfta taket och bygga på en andra våning?
 
För att fullfölja jämförelsen, bygga ut nytt eller köpa större begagnat: Nybygge kommer att kosta störst investering. . Nybyggen och utbyggen leder ofta till oväntade merkostnader. Säkrast grepp om ekonomin får ni genom att sälja villan och tillsammans köpa en större begagnad

OM ni funderar på att bygga ut skulle jag föreslå att vända och vrida på fler alternativ än bara detta att förlänga upp i slänten. 50 kvm är en relativt liten tillbyggnad, som lätt blir oproportionellt dyr. Jag måste tillägga att 10 Kkr per kvm är ett absolut minimum, räknat på färdig produktion med proffshjälp rakt igenom. Kostnaden blir lätt 50 eller 100 procent högre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.