Hej!
Jag sitter här och känner mig slut... Vi hade trott att vi skulle kunna elda i vår nyinstalerade braskassett för första gången ikväll. Men nu sitter vi här med utsikter om att få betala 12-15 000 till (och en hel del tid) innan vi kan få börja elda...
Vi har bott i vårt hus i lite över tre månader. Innan vi flyttade in hade den tidigare ägaren putsat på utsidan av skorstenen uppe på vinden, efter besiktningsmannens påpekanden. Ägaren hade också sagt att att de inte hade eldat så mycket i öppna spisen sedan gudrun stormen, de hade tröttnat...
Innan vi instalerade kassetten tog vi hit sotaren, han provtryckte och sa att det var grönt. Sedan kom muraren igår och instalerade kassetten. Idag var en av sotarens kollegor här och skulle bara kontrollera anslutningen till rökkanalen. Men ute rykte det friskt... från skårstensplåten... Så han funderade på hur provtryckningen hade gått till.
SUCK!
Nu lite frågor:
Kan man reklamera provtryckningen? Den var ju inte gratis. Och det kanske kunde blivit farligt om det inte upptäckts?! Dessutom kommer det antagligen innebära merkostnad för mig att renovera skorstenen nu efter jag har satt in kassetten.
Vad finns det för allternativ för att renovera rökkanalen? Vad är bäst/smartast/billigast eller mest långsiktligt? Vilket fabrikat?
Går det att påstå att det var ett dolt fel som tidigare husägaren borde ha vetat om? Enligt sotaren hade det inte varit sotat sedan möjligtvis -96. Men det gör väl antagligen ingen skillnad?

Vore tacksam för hjälp...
Ragnar
 
Hej

Som ett minimum borde du slippa att betala första provtryckningen.
Jag tror inte du kan hävda dolt fel.
Finns ett par alternativ på renovering:
Glidgjutning, kostar en del men blir väldigt bra ( finns någon här på forumet som har gjort det själv med gott resultat).
Insatsrör, det fixar du lätt själv och kostar inte speciellt mycket, kolla på www.soliduct.com
 
Hemmakatten
Range, mkt tråkig situation. jag tycker att du skall dela upp ditt problem och lägga en fråga i Juridikforumet som berör sotarens ansvar för den tidigare provtryckningen (kan vara möjligt att sotaren får betala en del av dina åtgärder). En fråga lägger du kvar här på Biobränsleforumet och får svar på hur du praktiskt skall åtgärda skorstenen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.