Vi har kikat på ett hus (ännu inte köpt) men vi behöver isåfall få till ett extra sovrum på övervåningen. Hur hade ni byggt till det?

planlösning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det ett extrasovrum (gästrum) eller ytterligare ett permanent sovrum på samma sätt som de övriga två? Vore kanon med mer beskrivning av behov och förutsättningar. Exvis vad är anledningen till att det inte är några gavelfönster, är det radhus, finns det möjlighet att bygga fler takkupor etc. Om det finns fler hus av samma typ så kanske det finns lösningar att titta på ?
Preliminärt så skulle jag ha expanderat Förråd/Klk genom att flytta både vägg mot hall och mot allrum samt ta upp en takkupa men så värst nöjd med den lösningen skulle jag nog inte bli...
 
Takkupa i allrummet och en vägg som delar av rummet. Sedan hade jag sett till att få in rejält med ljus i den del som är kvar av allrummet - antingen via en takkupa även på andra sidan huset eller några takfönster.

Takfönster ger enormt mycket ljus och rymd eftersom de ligger i nivå med yttertaket - man får alltså lika mycket extra takhöjd som isoleringen är tjock. Kolla in velux hemsida, de har lite snygga bilder där.

Fundera över vilket rum som bör vara mot norr resp. söder, det kan bli varmt av takfönstren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.