Jag behöver täta gamla metallrör som är ca 50mm i diameter och jag tänkte använda fogskum.

Rören går till en gammal oljetank som inte används längre och rören kommer att ligga under marken (tanken ligger ute och under marken).

- Fungerar det med fogskum eller har ni några andra bra förslag?
 
De flesta 1 komponents skum har inte så tillräckligt med slutna celler för att vara "vattentätt". Så en viss fuktvandring finns i materialet. Men nog kommer det att funka.

Ett problem kan vara att längden på röret gör att du måste applicera genom någon slang. Skummet härdar i kontakt med luftens fukt, så du behöver antingen fukta med en blomspruta lite grand eller skumma i omgångar. Man får inte lägga på jättetjocka lager, då härdar inte skummet längst in.
 
Någon som har ett bättre förslag än skum?
 
Hur sitter röret, hur långt är det? Är det påfyllningsröret till oljetanken? Då sitter det ju ett lock ytterst, så fukt är inte något större problem. Däremot lär ju röret vara väldigt oljigt invändigt, så oavsett vad du väljer för tätningsmetod beöver det rengöras först.

Om så, varför behöver det tätas?
 
norrbottenstorpet skrev:
Hur sitter röret, hur långt är det? Är det påfyllningsröret till oljetanken? Då sitter det ju ett lock ytterst, så fukt är inte något större problem. Däremot lär ju röret vara väldigt oljigt invändigt, så oavsett vad du väljer för tätningsmetod beöver det rengöras först.

Om så, varför behöver det tätas?

Jag kapade av rören till oljetanken eftersom dem var i vägen när jag skulle isolera väggen utvändigt. Oljan har inte används sedan -76 och jag har inga planer på att köpa mer.

Jag hittade bra plaströr som jag limmade dit och det blev över förväntan. Fix-it tuben som jag använt tidigare passade perfekt.

Problemet är löst och rören är under mark igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.