Har ett hus från 1912 som är teglat på 70-talet (troligen) med mexitegel (Halvsten). Började riva nu för ett nytt kök och i väggarna finns istort ingen isolering. Det har dock isolerats utifrån med frigolit när det teglades. Väggen ser ut så här utifrån och in.
Tegel - ev. luftspalt - 5 cm frigolit - vindpapp- yttre plankvägg - regelstommar - innre plankvägg - masonite?? - gips/fiberskiva.

Frågan är om jag ska riva bort t.o.m. den innre plankväggen och sedan smälla på isolering, ev. spärr, någon fiberskiva att fäst i samt gips??
Isf vilken spärr ska man sätta. Känns fel att sätta plast i ett så pass gammalt hus. Fått råd att sätta vindpapp på insidan istället för plast.

Eller jag kanske inte ska isolera alls?? Kanske bättre att låta det vara som det är. Har hört mycket att man inte ska förändra i gammla hus förmycket...

Villrådig!!!

Mvh
Mago
 
Har börjat att riva in tom innre plankvägg..
Har tänkt stoppa i 70mm isolering, mellan reglarna, samt tunnare bakom de kortlingar jag måste sätta upp.

Den stora frågan är nu fuktspärr???
Alternativen är:
Ingen fuktspärr...
Plast (0,2)
Vindpapp, x lager.

Det känns lite akut oxå... Ska till bygghandeln i eftermiggad och handla reglar, gips och isolering, så det hade varit bra att fixa fuktspärren då oxå. Kommer troligen att stopa i isolering samt dra vp rör imorgon och helgen, sedan är det fuktspärrens vara eller icke vara....

Tacksam för hjälp

(Har läst lite bland expertråden, och där antyds att plast är ALDRIG fel ??? )
 
Glömde säga att jag inte kan regla upp på insidan för att få mer isolering, pga elementrören.
Hoppas dock att att det ska hjälpa lite detta, samt att isoleringen på utsidan, kan stoppa köldbryggor vid reglar litegrann iallafall....
 
ALLTID ångspärr vid mineralullsisolering i väggar och tak!
 
Pratade med en byggingenjör, som besiktigade huset, och han sade att det inte var fel med ångspärr...

Pratade sedan med en kompis som pluggar till Byggingenjör. han kollade med en lärare där, och de menade att frigolit isoleringen också funkade som ångspärr, och att man då kunde bygga in fukt med ångspärr. Han rekommenderade en produkt från Makita som heter D50, ångbroms.

Ännu mer villrådig nu!!!
 
Hur gör man när man har putsad yta??

Då lägger man ju putsen på frigolit..
Har man då plast i väggarna innanför isoleringen???
 
Hm. Jag har fått klart för mig att frigolit räknas som diffusionsöppen! I en tidigare diskussion här hade nån kollat med tillverkaren och fått reda på att den är öppen.
Men det är klart - det finns ju olika grader av öppenhet.
T.ex. Rockwool Vindtät har värde 10, Icopals motsvarighet 13 men byggplast avsedd för ångspärr ligger på 3000.
Tvärr kommer jag inte ihåg enheten...:-[
Jag har använt Ekofiber och behöver inte fundera så mycket i de där termerna. 8)

Men som sagt, har man mineralullsisolering ska man ha ångspärr. Och varför inte plast? Den är både billig och lätt att hantera..

Det är väl inte ovanligt att folk har väggar med plast på insidan och frigolitisolering på utsidan under panelen eller putsen. Skulle det stämma att frigoliten är ångtät blir det nog inte bra i mitten....
 
Hittade följande text på SP.se för fuktsäkra väggar, konventionell regelvägg:

Stående lockpanel: Panelen skall utformas så att nederbörd kan rinna av utan att fukt samlas i fogar och överlapp. Träpanel skall grundas helst två gånger innan den målas med täckfärg

------------------------------------------------------------------------

Luftspalt: Luftspaltens uppgift är att medge dränering och viss ventilation som extra säkerhet för att torka ut eventuellt vatten

------------------------------------------------------------------------

Vindskydd av gipsskiva eller skiva av cellplast: Vindskyddet skall hindra luftrörelser i porös isolering och har ingen egentlig fuktfunktion, det får dock inte vara för tätt med hänsyn till risken för kondens av fukt inifrån. Om vindskyddet utförs av cellplast får man extra värmeisolering på köpet

------------------------------------------------------------------------

Mineralull mellan reglar: Isolerskivorna skall ha god passning till reglar så att springor och spalter undviks

------------------------------------------------------------------------

Plastfolie: Foliens uppgift är i första hand att skapa lufttäthet för att förhindra konvektion och för att minska risken för drag och energiförluster. I andra hand ger folien även ångtäthet vilket är en viktig egenskap i fuktiga lokaler och i konstruktioner som saknar luftspalt. I bostäder och kontor behöver man normalt ingen ångtätning. Rätt utförd tätning på insidan av väggen innebär emellertid alltid en torrare vägg än en vägg utan tätning

------------------------------------------------------------------------

Gipsskiva




Ska man satsa på enbart vindpapp???
Träffade en snubbe på bygghandeln som sa att jag inte skulle sätta plast... Det förstörde mer än det gjorde nytta i ett 100 år gammalt hus...
 
M ska bara isolera en liten del av huset så...... ska man nog undvika plasten....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.