Hej ska sätta in ett ventilations system i kåken och dom vill dra rören ner till källaren i skortens. Men som ni kan se på bilderna måste röret som har suttit på oljepannan ner. Hur går man lättast till väga?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag drog mitt rakt upp ur skorstenen och kapade av det på mitten så jag slapp få det i huvudet på väg ner från taket...

PICT0117.JPG
 
Ja fast nu är mitt rör inte direkt underdimensionert så det väger väldigt mycket. Tror jag måste ta det neråt och kapa i 1.5m längder. Kan inte ta hit en kranlyt som lyfter ur röret ur skorsten.
 
Det kan du göra!
 
Vad kan jag göra?
 
Kapa i bitar. Hur långt är röret?
 
Du får ta röret åt vilket håll du vill. Röret på bilden har 4mm gods tror jag. Kan inte minnas att det var några större problem att få ut det uppåt på två man. Fast det beror ju på hur klen man är förstås.....
 
Mitt rör är 6-7 meter, och det orkade jag hålla själv. Jag behövde kapa bort en meter när jag bytte panna. Så är man 2 så funkar det.
 
Kanon tack för snabba och bra svar.
Det är dryga 6m så får ta det neråt och kapa.
En Annan fråga till er som gjort samma sak då, det är inget man behöver tänka på efter man tagit bort röret, med tanke på murstocken tänker jag!
 
Om du med murstock menar Cortenröret, så blir det en blir ju plåthöljet och en massa isolering inuti kvar. Ska det oxå bort?
 
Nej corentenröret ska ner också dvs jag ska ha ner och kapa rör och isolering och ytterhöljet allt i ett. Allt ska bort!
 
Okay. I mitt fall så vilade hela kortenröret på pannan, så röret låg löst i isoleringen. Plåten däremot tror jag va förankrad uppe på vinden....
 
Nej i mitt fall så är det enhel konstruktiondvs dom är sammansvetsade, därav är det aningen tyngre än vad det blev när ni gjorde det! Men när du tog ner ditt rör, lät du isolering och ytterplåt sitta kvar i murstocken?
 
Jag har kvar mitt. Men det va när jag bytte panna som jag behövde greja med det.
 
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.