Upptäckte några svampar på väggen på ett av uthusen.
Är det något att vara orolig över ?
Bör jag kontakta ett försäkringsbolag?

Tanken är att huset ska renoveras och byggas om till garage inom de närmsta åren.


21493P10100270.jpg
 
Hmm.... om mina fasadplank såg ut sådär skulle nog svampar vara mitt sista bekymmer.

Verkar dumt att rensa bort för dom ser ut att täta hålen rätt bra? ;)

Det växer ju lika mycket svamp på väggen som på backen, så om du, när du renoriver (renoverar, river) garaget ser till att rensa på backen ordentligt så att inget ligger där å samlar fukt och svamp så blir det nog bra. Tror jag. Faktiskt.
 
He-he, väggen är väl inte så bra just där ::) men det har sin förklaring...
Svamparna i sig är alltså vanliga rötsvampar?

Som det syns på bilden ligger marken nära väggen, men vad som inte syns är att det varit en rabatt med humle där, hela väggen täckt av växten.
Dessutom slutar hängrännan där, mitt på väggen, så vid regn är väggen alltid blöt...
Det borde införas straffskatt på rabatter nära husväggar >:( Att sedan avsluta en hängränna mitt på väggen, 3,5m upp utan stuprör måste vara en ärthjärnas verk...
Med lite dränering och lite nytt virke och en höjning betongsockeln kommer det att bli en fin vägg :p

Det kommer snart bilder på ett ännu sämre uthus som ska räddas :surprised: Har nu höjt det 30-40cm där det var som sämst, men det måste upp ytterligare någon dm för att inte ligga på marken...

 
Ubbe skrev:
det måste upp ytterligare någon dm för att inte ligga på marken...
Varför inte gräva bort lite av den förhöjda marknivån runt huset istället?
 
Sara_B skrev:
Varför inte gräva bort lite av den förhöjda marknivån runt huset istället?  
Det skulle kräva en ganska stor arbtsinsats att göra det...
Marken sluttar svagt från bostadshuset mot uthuset och avsåndet är mindre än 10m. och där finns idag "gångvägar" till husets fram och baksida + el och telekablar.
Ligger även en jordkällare lite för nära :(

Eftersom väggen är så risig måste den ändå fixas. Räknar med att minst 50cm längs ner är ruttet. Min tanke är att helt enkelt såga bort det som är ruttet och ersätta med lecablock istället. Får då en praktisk betongsockel på både in och utsida.
Möjligen går det att ordna ett litet "dike" lite utanför väggen för att få undan det smältvatten på våren som idag rinner genom huset.
Hängrännan ska väl också förlängas ::) och lämplig vattenavledning ordnas.
 
Ubbe skrev:
He-he, väggen är väl inte så bra just där ::) men det har sin förklaring...
Svamparna i sig är alltså vanliga rötsvampar?
Du jag vet faktiskt inte vad det är är för svampar, men dom ser ju rätt goda ut. Inte är det väl sådana man hittar på en möglig vind iallafall. Och du kan ju inte göra så mycket mer än att ta bort svampen, rensa på marken och byta de dåliga plankorna.
 
är det inte en skogssvampsort som växer på rutna stockar? Dom försvinner när du får väggen torrare :)
gaia
 
Svamparna kanske går att röka ::) ;D

Sålänge det inte är några farliga mögelsvampar får det vara - dom fryser väl bort snart..
 
Apex skrev:
Är det här det som kallas byggnadsvård? :-/
Detta definerar "Behov av byggnadsvård".
 
Jag tycker det ser ut som röksvampar... Jag menar inte svampar som man röker utan svampar som det röker om. Dvs när de är färdiga är svampen fylld med sporer. Trycker man då till på den kommer det ut ett moln av sporer. Tar jag inte helt fel så är de faktiskt ätbara innan de bildat sporerna

Man har ju hört talas om att en del har svampodlingar i källaren men att ha den på väggen är nog en rätt ovanlig variant.
 
Ta loss brädorna med svamp kvar på. Rama in och sälj dyrt. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.