K
Hej!

Jag och min sambo ska till att installera ett ventilerat undergolv från Subfloor / Nivell.
Samtliga installationsanvisningar från tillverkarna utgår från att det finns en ordentlig syll att utgå från, vilken ligger i liv med insida vägg. Så ser inte vårt hus ut.

Det finns inte någon egentlig syll på byggnadens ena sida.
I änden av golvbjälklagen sitter råplan som är ca 28mm tjock (tror vi). Oklart vad som kan tänkas finnas mellan råplan och beklädnad (om ens något).
Just nu sitter det kortare bitar kvar av golvreglarna, för att inte väggarna ska sätta sig.

Vi har tänkt i banorna att vi ska försöka få in en längsgående regel, en bit i taget (plockar bort återstoden av golvbjälklagen allt eftersom).
Mellan råplan och ny regel stoppas byggfolie, som sedan får gå upp på väggen (över golvspånskiva, så att skivorna kan täta mot folien).
Den nya regeln ska ligga dikt an befintlig råplan.
Skarvar i folien tätas (tejpas) med T-flex.
Det jag på bilden kallat "mellanlägg" heter väl egentligen "pallningsbricka" eller något liknande.
Vår gissning är att konstruktionen enligt ovan inte ska medföra en massa kondensbildning, att folien säkerställer att tjuvluft inte dras från innervägg och att det inte bör finnas någon uppenbar risk för läckage utifrån.

Tacksam för synpunkter och/eller förslag till andra lösningar!

Mvh
Daniel
 
  • Enkel ritning som visar en sektion av en konstruktion med betongplatta och golvspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förenklad konstruktionsritning visar komponenter för fönsterinstallation; byggfolie, mellanlägg, och butyltejp med färgkodade markeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.