Hej har en Stiga Villa från 96 som fungerade perfekt i höstas när jag ställde in den för vintern, men när jag i helgen skulle starta den så händer det ingenting när jag vrider på nyckeln. Är det någon som har någon ide om vad som kan ha hänt och vad som är fel.
Batteriet ger 12V så det är inte problemet och jag har försökt att felsöka det elektriska men eftersom jag inte har något elschema eller större erfarenhet av att felsöka motorer så har jag inte kommit fram till någonting. Skulle vara jätte tacksam för tips och idéer om vad som kan vara fel och hur man åtgärdar detta.

MVH. Michel
 
Någon som vet var man får tag på en verkstadshandbok/instruktionsbok till en Stiga villa -96, 8,5hk Briggs & Stratton?
 
Hade liknande problem, som i mitt fall berodde på förgasaren.

Skruvade loss den och gjorde rent den så nog jag kunde, hittade ett 'munstycke' i flottörhuset som såg ut att ha beckat igen med nå vitt pulverliknande...
Gjorde rent förgasaren och luftfiltret, bytte tändstift och nu går den som om den vore ny, snudd på ;)

<edit>
Läste lite för fort/slarvigt i ditt inlägg ovan, sorry!
 
Redigerat:
Ger batteriet 12V även med nyckeln i startläget? Kanske spänningen sjunker kraftigt pga dåligt laddat eller förbrukat batteri.
Prova med startkablar från bilen.
 
Mycke_nu:

Jag ska kolla detta på en gång, det skulle kunna vara en trolig förklaring...
 
Det borde gå att hjälpa till med startkablar från bilen.
 
Ni hade rätt, det visade sig vara batteriet! när jag vred på nyckeln sjönk volten, så jag fick igång den med startkablar... :)Gött!!!

Däremot så märkte jag att skärbladen inte ville driva, så jag vände på maskinen och upptäckte att en fjäder lossnat under. Det är en fjäder som borde sitta fast på den lilla remmskivan som spänner remmen som går till klippagregatet, men jag är inte helt säker på hur fjädern ska sitta. Satte fast den i den metallskena som den lilla remmskivan sitter på och sedan på det stag som bromsar den stora remmen som i sin tur driver den större remmskivan som remmen till klippagregatet också sitter fast vid. Svårt att förklara, men om det är någon som hänger med verkar det vara rätt?
Har inte hunnit testa den ännu för att se om jag har monterat den rätt, men är det någon som vet eller som kan fota sin Stiga Villa från 90-talet(min är en 96:a)på undersidan så skulle jag vara tacksam?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.