Jag håller på att tapetsera om ett rum där det suttit spaltbar vävtapet på en tidigare bredspacklad yta.
Jag tänkte själv bredspackla igen, men jag undrar hur man bäst gör med resterna av den spaltbara tapeten.

Som ni ser sitter det gråa lagret/luddet bitvist löst så jag är rädd att det släpper när man sedan spacklar över allt och att man får en bubblig vägg....

Vägg med rester av spaltbar vävtapet på bredspacklad yta, bitvis lösa grå lager synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kan tänka mig att göra något av:

1. Försöka blöta bort resterna och sedan spackla
2. Bara spackla på och hantera att det eventuellt korvar sig eller att spacklet släpper
3. måla allt först för att sen spackla
4 .... andra tips?

Alla tips mottges tacksamt!
 
Slipa med giraff?🤔
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Slipa med giraff?🤔
Jag tänkte köra giraffen på spacklet sen, men det kanske är en idé att köra på luddet också. Hade inte tänkt på det innan. :)
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Tror i vart fall inte du ska spackla på yta som inte är "fast" för det känns som det kan släppa ....👍
 
BirgitS
Sånt som är löst ska ju bort men sen har jag för mig att jag bara sandpapprade luddet och spacklade direkt på det som var kvar. I vårt fall var det gipsskivor under och vi ville ju inte riskera att blöta bort gipsskivans kartongyta.
 
Ett lager väggfärg binder luddet.
 
Tack.
Jag kombinerade råden och slipade av det värsta lösa med giraffen och det grövsta papper jag hade hemma (k80).

Sedan kastade jag mig till rusta och köpte deras väggfärg (I en hemsk men billig kulör.) och målade över allt. Nu har jag även spacklat allt.. och det ser ju rätt ok ut samt gick ju mycket bättre än tidigare väggar då knappt nått släppte under spackling.

Får se hur det blir imorgon när allt torkat ordentligt. Fortsättning följer. :)

En liten notering om rustas väggfärg (från Flügger).. den var förvånansvärt bra att jobba med och hade god täckförmåga för sitt pris. Just nu kostade den hemska nikotingula "faded photo"-kulören 89:- för 2.5 liter vilket känns helt okej för applikationen.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.