Hej,

Osäker på var denna tråd bör ligga men jag provar här.

Köpte en finare träningscykel beg och första steget är så klart rengöring. En större skruv(32mm) som sitter i fronten visade sig dock ganska snart seg att skruva ut.

YR8xCe7.jpg
Bilden visar likadan skruv men denna sitter på baksidan vid sadeln.

När jag väl fick ut den så inspekterade jag gängerna och kan se att de är ganska ner nöta! Det borde jag kanske ha misstänkt med tanke på hur huvudet på skruven såg ut.

1hGiZip.jpg
http://i.imgur.com/1hGiZip.jpg
V3V4MWt.jpg

Genom att känna runt i fettet så kunde jag fiska ut ett par större bitar metall som troligen har varit delar av gängerna.

ZVSeik6.jpg

Den stora skruven tar man av vid service av maskinen och i den sitter det ytterligare en skruv som trycker in mässing cylindern man ser i hålet. Denna trycker i sin tur på stången till styret så att den inte faller ner. D.v.s skruven behöver kunna monteras av och på.

Jag vet att man kan köpa ett litet verktyg som gängar om men jag misstänker att det är allt annat än lätt att få det rakt och bra Dessutom blir väl hålet större vilket innebär att special skruven inte kommer passa längre?

Självklart har jag kontaktat säljaren(ett gym) men jag är rädd för att man hänvisar till befintligt skick även om det stod mint condition i annonsen.

Något förslag på snygg lösning?
 
C
Gissningsvis har man dragit sönder gängan genom att dra i "skruven" snett. Med lite tur och tålamod kan man lyckas få skruven att ta i den ursprungliga gängan och sedan med hjälp av lite våld dra "rent" gängan. Förhoppningsvis räcker sedan det som är kvar av gängan för att den fortfarande skall fylla sin funktion.
 
Man borrar ur gängorna och sätter i en ny gänga typ "Helicoil" som man sätter fast med loctite!
Det är ett ganska lätt ingrepp om man håller på med bilar eller liknande hobbys men har man inte kunskapen så kan det vara lite svårt första gången!
Det viktiga är att man inte borrar för långt in, att man borrar med rätt borrdiameter för att passa den nya gängan, 32mm borrar har tyvärr de flesta inte på lager i hemmet!
Sök gärna på helicoil om du vill veta mera, ha det gott och lycka till.
 
C
Ja, det är ju just dimensionen som gör det extra knepigt, annars skulle insatsgänga vara ett bra alternativ.
 
Alternativt om det går att lägga i en mindre helicoil utan att borra bort den gamla gängen och sedan ta ett gängsnitt och dra ner den, gängorna, på "skruven" till en mindre dimension.
 
är skruven typ 30mm så lär nog helicoil satsen kosta mer än vad cykeln kostade...................säkert mer än vad cykeln kostade ny till och med.......
Testa att rensa gängorna med en gängfil till att börja med. Har man tur så kan man ju få den att gå rakt igen och återgå i rätt gänga.
Annars är det nog enklare att hemmaslöjda lite och få till en annan lösning.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Verkar tyvärr inte så lätt att hitta helicoil i storlek 32mm, gjorde dock bara en snabb sökning på google. Tror inte häller att jag har verktyg till att borra ett 32mm stort hål i rostfri stål. Känns som att jag skulle behöva lämna in den för att få det gjort. Kan tänka mig att det blir ganska dyrt.
 
cpalm skrev:
Gissningsvis har man dragit sönder gängan genom att dra i "skruven" snett. Med lite tur och tålamod kan man lyckas få skruven att ta i den ursprungliga gängan och sedan med hjälp av lite våld dra "rent" gängan. Förhoppningsvis räcker sedan det som är kvar av gängan för att den fortfarande skall fylla sin funktion.
Ja, jag har försökt med detta men när man tycker att den sitter rakt och börjar dra åt så hoppar den av tyvärr. Jag kan såklart dra i den snett igen men i längden lär det ju inte hålla antar jag.
 
Pagno skrev:
Alternativt om det går att lägga i en mindre helicoil utan att borra bort den gamla gängen och sedan ta ett gängsnitt och dra ner den, gängorna, på "skruven" till en mindre dimension.
Nackdelen med det är att det blir svårare att byta ut skruven i framtiden. Men visst skruvarna håller troligen bra trotts att de ska monteras på och av par gånger om året. Det låter dock som dyra verktyg? Behöver man inte också kunna spänna fast produkterna rakt i något städ?
 
Går det inte att borra ett helt nytt hål ovanför/under för samma funktion, men med annan dimension och helt nya grejer?
 
Stefan1972 skrev:
är skruven typ 30mm så lär nog helicoil satsen kosta mer än vad cykeln kostade...................säkert mer än vad cykeln kostade ny till och med.......
Testa att rensa gängorna med en gängfil till att börja med. Har man tur så kan man ju få den att gå rakt igen och återgå i rätt gänga.
Annars är det nog enklare att hemmaslöjda lite och få till en annan lösning.
Aha, gängfil? Det ser ju ut som att de inre gängerna är hela och fina, det är de yttre som är riktigt dåliga. Jag hittade denna på Biltema :

18-125_xl_1.jpg
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Gangverktygssats/Gangfilar-2000016881/

Kan en sådan faktiskt lösa problemet? Jag förstår ju att nya gänger inte kan genereras om, särskilt när gods försvunnet men om man kan få in skruven så den tar bra i de inre gängerna så bör det räcka långt. Såg att det fanns något som heter gängtolk också?

Det blir såklart någon 100 lapp men det kan det vara värt med tanke på att cykeln kostade 5000 beg(från gym).

Om ni tror att detta kan hjälpa mig så kan jag tänka mig prova det. Det finns ju gängtapp, det har jag provat tidigare men jag misstänker att det är minst lika svårt att få den rätt som att få in den befintliga skruven rätt.
 
Vad fyller skruven för funktion? Är den inte allt för hårt belastad räcker det nog med att rensa gängan med en gängtapp (som du säkert inte har, men nog kan låna på den lokala lastbilsverkstaden mot några wienerbröd) och vara försiktig vid fortsatt hantering av skruven.
Om insatsgänga är enda lösningen är återigen lastbilsverkstaden eller annan mekanisk verkstad min rekommendation. Att köpa egna verktyg för att fixa en enda gänga är bara befängt.
 
richardtenggren
Den där gängfilen är ju enbart för hangängor? Du kan väl använda en bottentapp för att rensa hongängan, samt ett gängsnitt för hangängan?
 
Har pratat med säljaren(gym) och de håller fast att de aldrig varit på denna skruv trotts att den har märke efter verktyg. De anser såklart att det är något vi gjort vilket det såklart inte är, jag vet hur man skruvar ut och in skruvar, meckar trotts allt en hel del med bilar som har liknande dimensioner spå skruvar/bultar.

Ett alternativ är att svetsa fast skruven, detta kommer medföra att man inte kan byta övre plastkåpan men det kanske man kan leva med.

Det bästa hade varit om man kunde få till gängerna så att man kunde iallafall få in skruven till den hela delen men det verkar inte vara självklart. Iallafall inte om man vill hålla ekonomin på det nere.

Gängfil låter som ett alternativ, det är trotts allt bara 100 kr, men hjälper det inte så är det mindre kul.

Kan såklart krångla mer med den och tvinga in skruven även om den går snett, det hade troligen hålet men det känns ändå inte bra, det syns ju utvändigt att den är sned.
 
richardtenggren skrev:
Den där gängfilen är ju enbart för hangängor? Du kan väl använda en bottentapp för att rensa hongängan, samt ett gängsnitt för hangängan?
Det ser ut som att själva skruven är hel och fin men att det är i själva cykeln problemet är. Så vad du säger är att en bottentapp är det som gäller? Kan man få den att följa den inre gängerna som är hela och samtidigt städa upp i ytterkanten? Finns sådana för 32 mm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.