Hej.
Jag kopplade in en taklampa i vårt arbetsrum tidigare idag. Uttaget i taket har varit oanvänt sedan vi flyttade in för snart två år sedan och jag börjar bli trött på att famla fram i mörkret.

När lamparmaturen väl var på plats och mjölksyrenivån i mina armar låg på närmast outhärlig nivå gick jag bort och tryckte på strömbrytaren. Till min förvåning blev det inte det minsta ljust i rummet, istället sade det "plopp" och ett antal lampor i köket släcktes. Nere vid proppskåpet kunde jag konstatera att en propp gått.

En stund efteråt fick jag för mig att plocka ur och ta en titt på strömbrytaren till nämnda takuttag. Jag kan i princip inget om elinstallationer, på sin höjd har jag bytt ett par uttag och brytare tidigare men då bara kopplat som det var kopplat i det föregående. Med det vill jag ha sagt att jag kan inte se om något är fel i brytaren. Är det praxis att tvinna ihop trådar så som de blå i det här fallet?

Skulle någon barmhärtig elkunnig person ta en titt på den bifogade bilden och ge mig feedback på om det är helt åt skogen och i så fall hur jag ska göra för att ordna det?

brytare2.jpg
brytare2.jpg
 
Redigerat:
Ja lägg in en bild så tittar vi.
 
Felet ligger med all säkerhet inte i strömbrytaren utan i den armatur du satte upp.

Prova att skruva ur glödlampan, och slå på strömbrytaren. Går inte proppen så sätt i en annan glödlampa. Smäller det igen är det fel på armaturen eller din installation av den samma.
 
Trådarnas inkoppling i brytaren ser onekligen ut att vara amatörmässigt utförd, men har garanterat inget med kortslutningen att göra. Byt glödlampa/kolla upp din taklampa däremot är ett bra tips
 
Det finns ett eventuellt fel i strömbrytaren i och med att blå ledare ser ut att användas som fas. Den är dessutom synnerligen klantigt ansluten till strömbrytaren, så det kan finnas skäl att titta närmare på resten. Det ser ut som om en blå kommer uppifrån och nedifrån i dosan?

Om nu blå faktiskt är en neutralledare, och den grå faktiskt är en fasledare (och inte tändtråd), jag då går ju proppen när du slår till strömbrytaren, oberoende av om den lampa är ansluten eller inte.

Du behöver följa upp hur detta är kopplat. Det finns sannolikt en kopplingsdosa också, ovanför strömbrytaren eller på annan plats.
 
Det är bara fasen som skall gå till o från brytaren dock kan fasen vara grenad som det ser ut på bild
färgerna kan man aldrig lita på i äldre kopplingar, jag har sett kopplingsdosor där alla var blåda!! inklusive jord
Kolla vilka som är strömförande
 
Nu skall vi inte lura TS att göra en massa jobb i onödan.

Har man bott i huset i två år så var det säkert inte första gången någon klickade på strömbrytaren. Felet ligger säkert inte där. (I alla fall inte det fel som tråden handlar om.)
 
O
snaggletooth skrev:
Trådarnas inkoppling i brytaren ser onekligen ut att vara amatörmässigt utförd
Det är den här typen av trevliga, respektfulla och hjälpsamma inlägg vi vill ha fler av här i forumet! :rolleyes:

Varför inte hålla tyst eller säga något positivt istället? Det här är inte forumet för inbördes beundran bland yrkesmänn där vanligt folk förväntas posta för att bli hånade och förmanade.

Det är inte särskilt svårt att säga; Den där anslutningen ser inte bra ut. Du har skalat för mycket av ledaren. Titta på brytaren, det brukar finnas markerat hur många millimeter tillverkaren rekommenderar. Var även noga med att inte enskilda kardeler (de små trådarna i kabeln) spretar åt olika håll.
 
Steamboy skrev:
Det är den här typen av trevliga, respektfulla och hjälpsamma inlägg vi vill ha fler av här i forumet! :rolleyes:

Varför inte hålla tyst eller säga något positivt istället? Det här är inte forumet för inbördes beundran bland yrkesmänn där vanligt folk förväntas posta för att bli hånade och förmanade.

Det är inte särskilt svårt att säga; Den där anslutningen ser inte bra ut. Du har skalat för mycket av ledaren. Titta på brytaren, det brukar finnas markerat hur många millimeter tillverkaren rekommenderar. Var även noga med att inte enskilda kardeler (de små trådarna i kabeln) spretar åt olika håll.
El kan vara farligt, därför är den hårda sanningen bra.

Kan man inte --> Fråga--> Bild---> Svar

Har fungerat utmärkt innan med bra resultat
 
RiNilsson skrev:
...Jag kopplade in en taklampa i vårt arbetsrum tidigare idag. Uttaget i taket har varit oanvänt sedan vi flyttade in för snart två år sedan...
[bild]
Nu skall vi resonera lite logiskt!
A) vad är det som är nytt eller ändrat i installationen?

Ja just det, en ny takarmatur har monterats.
Det troligaste felet ligger alltså där.
Fel i armaturen, fel installation eller fel på ljuskällan.

B) Beträffande strömbrytaren.
Den har suttit där oanvänd i två år.
Även om det ser lite taffligt ut med inkopplingen av trådarna, så borde det inte leda till kortis.
If it is not broken, don't fix it!

Slutsats: Kolla taklampan, inkopplingen av ledarna är troligen dålig med kortis som följd.

Disclaimer: Jag är inte heller elektriker.
 
mycke_nu skrev:
Nu skall vi inte lura TS att göra en massa jobb i onödan.

Har man bott i huset i två år så var det säkert inte första gången någon klickade på strömbrytaren. Felet ligger säkert inte där. (I alla fall inte det fel som tråden handlar om.)
+1

Kolla hur inkopplingen av den nyinstallerade lampan ser ut. Det kanske har spretat ut en tunn tråd som kortsluter nånstans? Något kanske är klämt i den nya lampan?
 
Steamboy skrev:
Det är den här typen av trevliga, respektfulla och hjälpsamma inlägg vi vill ha fler av här i forumet! :rolleyes:

Varför inte hålla tyst eller säga något positivt istället? Det här är inte forumet för inbördes beundran bland yrkesmänn där vanligt folk förväntas posta för att bli hånade och förmanade.

Det är inte särskilt svårt att säga; Den där anslutningen ser inte bra ut. Du har skalat för mycket av ledaren. Titta på brytaren, det brukar finnas markerat hur många millimeter tillverkaren rekommenderar. Var även noga med att inte enskilda kardeler (de små trådarna i kabeln) spretar åt olika håll.
Jag bara konstaterade fakta och höll med TS att det inte såg så bra ut.
Och vad skulle denna forumsdel vara utan erfarna yrkesmän/kvinnor? Nej, just det, inte så mycket att hänga i julgranen.
Och vad gäller ditt inlägg, så tillförde det precis nada till TS ursprungliga fråga....
 
Steamboy skrev:
Det är den här typen av trevliga, respektfulla och hjälpsamma inlägg vi vill ha fler av här i forumet! :rolleyes:

Varför inte hålla tyst eller säga något positivt istället? Det här är inte forumet för inbördes beundran bland yrkesmänn där vanligt folk förväntas posta för att bli hånade och förmanade.

Det är inte särskilt svårt att säga; Den där anslutningen ser inte bra ut. Du har skalat för mycket av ledaren. Titta på brytaren, det brukar finnas markerat hur många millimeter tillverkaren rekommenderar. Var även noga med att inte enskilda kardeler (de små trådarna i kabeln) spretar åt olika håll.
Du missförstår nog. Det var inte TS som gjorde den kopplingen.
 
Börja med att fixa strömbrytaren och kontrollera vad de blå ledarna har för funktion.
 
Är inte hålet bredvid det som de blå ledarna är nertryckta i samma? Borde man inte kunna stoppa en blå ledare i varje hål där istället för att ha dessa i samma hål?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.