Hjälp, skall ev. köpa ett nybyggt hus, vad skall bör jag då tänka på?
Säljaren är den som byggt huset. Tomten köptes av kommunen och säljaren (som är snickare till yrket) har sedan byggt ett hus som nu är precis färdigt och skall säljas. Jag har varit i kontakt med honom under delar av processen och nu är han villig att sälja till mig utan att blanda in mäklare.
Vad bör jag tänka på?  Byggfelsgaranti? / dolda fel garanti försäkring?
Är det någon ide att göra en oberoende besiktning?.... vad mer.  
Snälla hjälp, jag skall ge besked imorgon.

/P
 
Självklart måste du göra en ordentlig besiktning av huset med en oberoende besiktningsman. Se det som att du köper huset i befintigt skick vad gäller allt du kan undersöka om huset. Alla fel som går att se idag är fel du får räkna med att stå för framöver och även fel som inte går att upptäcka nu kommer att ge dig kostnader.

Så nytt eller inte, gör alltid en noggrann besiktning. Om du inte har besiktningskompetens själv, ta hjälp av ett proffs. Byggfelsgaranti ska du också kolla att det finns. Kolla också igenom tomtkarta och detaljplan noga så att ni vet vad som gäller för regler när ni vill förändra något i framtiden. Det skadar inte heller att översiktligt kontrollmäta storleken på huset, och på ett nytt hus, begär att få se bygghandlingar, såsom protokoll från egenkontrollen, byggsamråd och så vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.