Tjena,

jag sväljer min stolthet och frågar om hjälp. Vi har idag bredband(adsl/atm) från B2, fungerat utmärkt i över fyra år, inte ett problem, inkopplat i ett jack draget av en kille från Relacom, passade samtidigt på att byta samtliga jack i huset samt dra nya ledningar pga att de andra var 20+ år. Hastigheten har i snitt varit runt 3-5Mbit/s och runt 0.8-0.9 upp, ett avstånd på 4,2km, vilket är helt acceptabelt.

Modemet som användes var anslutet via ett externt filter av äldre modell(nokia), från jacket i väggen satt en mellanpropp med telefonkabel till filtret.

Allt fungerade utmärkt till för ca 2 veckor sedan, det började med att det äldre modemet tappade sync samt att ALM lampan började lysa då och då (gick inte alls att etablera sync), jag "lånade" då två zyxel modem från jobbet, ett vanligt prestige 660h samt en dyrare modell 661hw-61, med full utrustning, kopplade in utrustning. Det gick utmärkt att etablera sync, men tyvärr var hastigheten runt 1.8-2Mbit ned och ca 0.2-0.3Mbit upp. Filtret här är ett som sätts direkt i väggen.

Tog då kontakt med B2 rörande problemet, vilket resulterade i att dom skickade ut ett nytt modem. Provade stoppa in modemet enligt instruktionerna, fungerade fint, etablerade en hastighet på 4-6Mbit/s och tidigare hastighet upp, kopplingen var via mellanproppen i väggen.

Problemet är dock (lång läsning), att nu, så fort vi stoppar in en mellanpropp i första telefonjacket så dör alla andra telefoner i huset, bredbandet fungerar fint. DOCK! Använder vi filtret från Telia, det som placeras direkt i jacket, fungerar alla telefoner, men hastigheten blir som tidigare nämnt.

Är det någon som har lite tips på vad f*n det kan bero på, telefoniutrustning är inte min starka sida.


EDIT, filtret i B2s nya modem är inbyggt, därav användning för mellanproppen, men kopplar jag identiskt som vi hade tidigare fungerar det inte.
 
Redigerat:
bryt av den vita piggen på mellanproppen.
 
Det finns två olika typer av mellanproppar. En sort som prioriterar uttaget på rggen först och det som sitter i modularjacket sen men den sorten vill vi inte ha till DSL då vi skulle få DSL bruset i en telefon intryckt i mellanproppen

Den andra sorten skickar signalen till modularen först och sen till ovanliggande.
I en sådan tas signalen från de två undre stiften och läggs till modularen, returen från modemet läggs då på de två undre uttagen i mellanproppen. Sitter det inget i proppen så ska dessa ha kontakt med de två övre i proppen som lägger tillbaka signalen till vaägguttaget. Sitter det nått i så är det den prylen som ska se till att det finns signal i toppen

I ditt fall låter det som en skum mellanpropp som inte lägger tillbaka signalen eller en dålig kabel mellan modem och mellanpropp så att signalen inte npr proppen igen
 
att bryta piggen blir inte bra alls. Detta ger samma effekt som att parrallellkoppla uttaget, dvs adsl bruset kommer att nå alla uttag
 
mats_o skrev:
en dålig kabel mellan modem och mellanpropp så att signalen inte npr proppen igen
Ah, tack! Provade med kablarna från det gamla filtret (telias nokia filter med ström!), istället för de som b2 bifogade, fungerade utmärkt då!
 
Ingen orsak :)
 
Jag fattar dock inte varför hastigheten blir så mycket lägre med telias egna filter, i jämförelse med det gamla nokia filtret jag kör med nu. Och då har jag provat två nya filter.
 
Du har skrivit att ditt nya modem från B2 har inbyggt filter,
så varför använder du dessutom ett filter från Nokia eller Telia?

Ett ADSL-modem ska vara kopplat direkt på inkommande teleledning.
Har man inga telefoner inkopplade behöver man inte något filter.

Filtret "isolerar" alla telefoner från ADSL-modem och inkommande teleledning.

Att telefoner "dör" man man sätter en mellanpropp i ett tidigare uttag kan bero på felkoppling i mellanproppen, men även på att kabeln från mellanproppen är oansluten eller kopplad till en utrustning som inte är kopplad enligt svensk standard.

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Du har skrivit att ditt nya modem från B2 har inbyggt filter,
så varför använder du dessutom ett filter från Nokia eller Telia?

Ett ADSL-modem ska vara kopplat direkt på inkommande teleledning.
Har man inga telefoner inkopplade behöver man inte något filter.

Filtret "isolerar" alla telefoner från ADSL-modem och inkommande teleledning.

Att telefoner "dör" man man sätter en mellanpropp i ett tidigare uttag kan bero på felkoppling i mellanproppen, men även på att kabeln från mellanproppen är oansluten eller kopplad till en utrustning som inte är kopplad enligt svensk standard.

/Hasse
Ja,det modemet jag fick från B2 har ett inbyggt filter, men det använder jag inte, kör med ett zyxel (så jag kan använda en extern antenn för wlanet).

Men det besvarar fortfarande inte frågan varför är resultatet så pass mycket bättre med det äldre filtret än det gamla, både fungerar ju, men hastigheten skiljer sig markant.
 
Har egentligen ingan aning om hur filtren fungerar.
Men det kan inte vara så enkelt att det är olika versioner av ADSL som stöds? Finns ju några olika att välja på och de jobbar på olika frekvensband.
 
ollebanan skrev:
Men det besvarar fortfarande inte frågan varför är resultatet så pass mycket bättre med det äldre filtret än det gamla, både fungerar ju, men hastigheten skiljer sig markant.
Du kanske har en felkoppling någonstans?

Om du vid första jacket lossar ledarna som går till de övre uttagen, och dessutom inte har någon telefon i första jacket, så får du bort alla telefoner och onödiga telekablar som kan försämra hastigheten om filtret inte är rätt inkopplat. Då ska det kvitta vilket filter du använder. Det ska även gå lika bra utan filter.

Om du även då har sämre hastighet med Telia-filtret, så är nog förklaringen helt enkelt att Nokia-filtret är ett bättre filter än Telia-filtret. Alla filter är inte likvärdiga.

/Hasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.