Hej,

Har upptäckt en liten reva i tätskiktet i golvbrunnen i badrummet i vårt fritidshus.

Hur löser man detta på bästa sätt?

För- och nackdelar med olika tillvägagångssätt? Risker?

Tack på förhand. Se bild.
 
  • Förorenad tvättmaskinsdel med smuts, mögel och rester, behöver rengöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det borde i och för sig vara manschetten man ser och inte själva tätskiktet men ändå.
Vad finns under badrummet och vad kan bli skadat om det har kommit in vatten där bakom?
 
Jag hade provat att superlimma skadan, och kanske sätta en cykelslangslagning eller nåt över också..

Sen eftersom jag i framtiden VETAT att nåt där är undermåligt, haft stenkoll
 
Det finns en betyl Tejp som används , hade först haft i kera seal där de är öppet å sen denna tejpen , du måste lossa på klämningen först . Sitter en manschett under den grön kilto folien , hoppas bara inte det har gått igenom bägge, du kan även kontakta de som gjorde badrummet å höra om de kan bistå med hjälp ,
 
Ta reda på tillverkare av tätskiktet om det går eller finns i någon dokumentation och rådfråga dem i första hand

Jag hade undvikit egna hittepå-lösningar så långt som möjligt.
 
  • Gilla
JockeÅgren och 6 till
  • Laddar…
Är kilto
 
R Rickard.lj skrev:
Det finns en betyl Tejp som används , hade först haft i kera seal där de är öppet å sen denna tejpen , du måste lossa på klämningen först . Sitter en manschett under den grön kilto folien , hoppas bara inte det har gått igenom bägge, du kan även kontakta de som gjorde badrummet å höra om de kan bistå med hjälp ,
Glöm det, inte en chans på världskartan att butyl-tejp kommer sitta där särskilt länge.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B Bläcktudan skrev:
Glöm det, inte en chans på världskartan att butyl-tejp kommer sitta där särskilt länge.
Därför han skall ha i keraseal i revan , annars är de å köra keraseal 2 komp å täcka allt å hoppas på de bästa, sämsta stället å få en reva då man ej kan lappa de , , men du som verkar kunna detta , vad skall han göra då ?
 
  • Gilla
Marcus0321
  • Laddar…
S
R Rickard.lj skrev:
Därför han skall ha i keraseal i revan , annars är de å köra keraseal 2 komp å täcka allt å hoppas på de bästa, sämsta stället å få en reva då man ej kan lappa de , , men du som verkar kunna detta , vad skall han göra då ?
Det tråkiga svaret måste ju vara att det inte finns något att göra. Man kan prova den ena eller den andra hempulade lösningen men det lär knappast finnas en godkänt lösning som inte kräver destruerande insatser.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det borde i och för sig vara manschetten man ser och inte själva tätskiktet men ändå.
Vad finns under badrummet och vad kan bli skadat om det har kommit in vatten där bakom?
Manschetten sitter väl under tätskiktet. Iallafall har det varit så på de tätskiktssystem jag arbetat med. Alla två, för att vara exakt.

Hursomhelst, glöm alla syperlim, tejper, och cykeldäckslagningar. Kolla vilket tätskikt du har. Åk sedan till försäljaren. Du kan laga detts på exakt samma sätt som man skarvar tätskiktet från början. Du behöver egentligen bara en lapp som är ca 4 x 8cm någonting, av tätskiktsduk. Samt lite skarvmassa. Sen limmar/kletar du över sprickan. Sen på med lappen. Sen mer klet över lappen, och kanterna på den.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Kiilto bör ju ha en teknisk support man kan ringa, att åka till nån säljare i butik är nog 1/10 eller 1/100 att du får ett svar av någon som har erfarenhet...
Mitt tips är 2komp lim för tätskiktet i hålet, se till så flikarna limmas ner ordentligt, sen samma lim för att limma på en bit tätskiksfolie över skadan.
Lite lurigt att plocka ur klämringen så det hade jag undvikit.

Ser ut som miss i limningen av duken mot manschetten sen varit lite oförsiktig med kniven när man skurit hålet och kommit åt duken
Säkert ingen fara men limma hålet hade jag gjort
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Sannolikt ligger manschetten på Kiilto K2 som är rollbart tätskikt på väggar i våtzon 2 och som även fungerar som lim för folien i våtzon 1. Så egentligen finns det ev. ett tätskikt under manschetten men det är inte godkänt för golv (fast nu är ju revan så långt ut att den snarare ligger över golvbrunnens kant)

Kombinationen av Purus klämring och Kiiltomanschetten tycker jag funkar dålig. Manschetten är för styv för att få ut nedredelen av puruskniven utan att manshetten sträcks ut (om man inte försöker ta isär puruskniven) och det är lätt att den spricker när man trycker ner klämringen.
 
  • Gilla
Aspenridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.