Håller på och bygger om ett loft på ett uthus till en festlokal.

Projektet är modell budget men jag vill åtminstone få det välisolerat.

Jag har kommit över mängder med 22mm tjock råspont som skall fungera som "innerpanel" på både väggar och tak.

Fråga 1: Hur skulle "ni som kan" reglat upp innertak och innerväggar efter vad ni ser som röda linjer på bilden?

Jag tänker mig 45x195mm reglar både i väggar och tak för att få plats med 195mm isolering.

Fråga 2: Klarar jag mig på att regla cc 120 med 22mm råspont i väggar och tak?

Fråga 3: Kan jag ha masonit som "bakvägg" ut mot kattvinden (billigt) eller krävs det asfaboard?


Tacksam för alla synpunkter är ute efter era idéer hur skulle ni reglat för att spara tid men framförallt pengar. IMG_0193.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som gjort något liknande eller kan ge sin syn på saken?
 
Jag skulle behållit takstolarna som dom är, och reglat på dom på tvären med tex 45x120. Regla från golv ända upp till nock och behåll dom vackra stödbenen.
2: 22mm råspont klarar att sitta med 1200 c/c.
3: Ja det funkar alldeles utmärkt.
 
Ok du menar att sätta reglar vågrätt på takstolarna inte horisontellt? Min tanke har varit att låta stödbenen synas en bit men inte hela vägen ner till golvet.

Är det overkill med 20cm isolering i väggarna på ett sådant här projekt?
 
Det är en stor skillnad i mängden arbete mellan att låta takstolarna synas (mer el mindre) el att bara regla på dem som de är.
Sedan är det ju jäkligt läckert med synliga gamla rejäla takstolar, (y) men det kräver betydligt mer fix och trix. :(

Vilket håll man sätter reglarna beror på åt vilket håll man vill ha panelen. Snabbast och enklast är väl att lägga reglarna horisontellt mellan takstolarna, men då får du stående panel. Helt ok, men kräver mer sågning och spikning av panelen. Vill man ha längsgående panel så får man korsregla.

195 mm isolering: Det beror på hur känslig man är för uppvärmningskostnad, och vilka temperaturer man tänker hålla (och när).
 
Ok, se ny bild kommer regla enligt röda linjerna så det enda som syns av takstolarna är den bit som jag ringat in. Åsikt?

Kan man ställa en regel 45x195 mitt i mellan varje takstolsregel då hamnar de på ca 120cc sedan spika på en stående regel på varje takstol (eftersom takstolarna inte är raka)? Se bild med svarta streck.

Blir lite skärande av isolering då det inte är exakt cc 120 men det kan det kanske vara värt ändå? IMG_0193.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_01ff3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bygga "icke bärande" takstolar bör gå så länge de står på golvbjälkar. Dock får du böjande moment i skarvarna om du bara reglar enl skiss. Det blir visserligen kanske inte några jättestora laster, men det är inte helt bra. Om du lägger en avväxlingsregel mellan de befintliga takstolarna, i topp på kattvinden, som stöd utåt/nedåt så blir det bättre. Annars kan du ju alltid bygga kompletta takstolar, från vägg till nock med stödben och hanbjälke, men lite mer jobb.
 
Ok du har inte lust att visa bild på eller rita hur du menar med avväxlingsregeln? Står den på höjden där kattvinden slutar eller ligger den bara som en överliggare?
 
Mitt förslag var att sätta 45x120 hela vägen ner och bygga ut golvet ända ut för att behålla dom vackra takstolarna. På 45x120 sätter du plast sedan glespanel som du spikar råsponten i, på så sätt får du liggande panel.
 
Helst vill jag inte bygga ut golvet hela vägen då sista ytan blir ganska oanvändbar, sen är ju stödbenen på bjälkarna ganska mycket i vägen då. Sätter jag väggarna enligt de röda linjera är det 5 meter emellan så det är ganska stor ändå.

Men fler kanske har åsikter skall man trots allt låta "snedtaket" gå hela vägen ner till golvet?
 
Har försökt rita in hur jag menar. Vet dock inte om du nödvändigtvis blir så mycket klokare av det... :|
En liggande regel som du spikar/skruvar i befintliga takstolar, som håller emot "takstolen/taket/den stående stolpen" så att den inte kan tryckas ut mot taket. Logloft_editerad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror jag förstår, de stående stolparna trycker alltså då på "insidan" in mot rummet av avväxlingsregeln?

Likaså trycker snedtaksreglarna också på "insidan" in mot rummet av avväxlingsregeln?
 
Ungefär så ja.

Dina nya "takstolar" bär inte mer vikt än sig själva och tak och isolering, så det är väl egentligen inte så farligt, men om någon lutar sig mot väggen så skulle i vart fall jag tycka att det vore bra om stommen var stabil. Det är ju stommen som ska vara bärande, inte ytskikten (gles & gips). Sedan vet man aldrig om man behöver gå uppe på innertaket av någon anledning, men även då är det trevligt att veta att det är tillräckligt stabilt.
 
Glöm inte luftspalt mellan isoleringen och takplåten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.