Vi har fyllt ut vår tomt med massor från en granne, massorna är gammal betesmark där man även fått med en hel del lera så det är ganska tungt och kompakt och egentligen inte alls optimalt att odla gräsmatta i. Vi hade egentligen inte tänkt att så nåt i utfyllnadsmassorna för jag ville att det skulle få sätta sig över vintern för att sen i vår köpa gräsmattejord (nån decimeter) och så i det.

Vår markentreprenör menade dock att då kommer vi få en tistel-åker och vi bara låter det vara, så jag tänkte att jag sår i det som det är nu och sen topdressar vi det rejält nästa år. Sagt o gjort:

-jag sådde
-det tog sig fint som attans
-jag är otålig och tänkte att det kan ta sig ännu snabbare
-jag gödslade
-det regnade som f-n, vilket var bra enligt alla "råd" på nätet.
-allt gräs DOG! :surprised:

När gräset dog så var det en annan växt som tog över totalt, så vi har en fin grön matta nu, den är bara inte gjord av gräs utan av det ogräs som syns nedan på bilderna.

Nu till min fundering:
1) Vad är det för nåt?
2) hur dödar jag det? Gräset var ju lätt att döda så det här måste också gå att få kål på... :D
3)Vad händer om jag i vår lägger på nån dec gräsmattejord och sår, kommer det där skiten komma upp igenom och ta över igen? Eller måste jag ta kål på det först?

Jag är inte speciellt ledsen över att gräsmattan dog då underlaget ändå inte är bra, men jag vill INTE att det där ogräset tar över igen om jag sår om till våren på ny gräsmattejord.
grasmatta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


grasmattanarbild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag föreslår att du testar att köra med stroller kombi i slutet på maj sen stödså och dressa innan du tar till extremare åtgärder.
 
Jag skulle gissa på att det är någon form av fräken som växer. http://sv.wikipedia.org/wiki/Fräken
Vi har massvis med fräken men i gräsmattan har det inte en chans eftersom vi klipper den regelbundet. Däremot får vi dra i rabatter och utmed häckar med jämna mellanrum.
Tänk på att det som växer hos dig har bundit massvis med kväve (gödsel). Istället för att döda det med bekämpning kan det vara minst lika bra att klippa ner det och låta det förmultna så kvävet återgår till jorden.
Prata med någon handelsträdgård i närheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.