Har som sagt problem med min Renault megane -03, batteriet laddar ur jämnt och ständigt. Har haft problem jättelänge med detta och misstänker att något ligger och tjuvdrar ström. Vi har haft problem att starta den när vi har haft radion igång när vi åker med den och då testade vi att inte ha den på och då fungerade bilen felfritt i några månader tills kylan kom i vintras. Har nyligen, ca 2 veckor sedan, satt in nytt batteri och då fungerade den några dagar sen var batteriet urladdat igen. Har kollat runt på internet och verkar som att andra också haft problem med det på denna modell. Pratade med en verkstad som skulle kunna felsöka för 1500 kr men jag var inte garanterad att dom hittade felet, känns sådär att lämna in den då. Han pratade även om att det kunde vara nyckeln ev som var problemet, och frågade om det var en lampa som blinkade när bilen var avstängd. Då batteriet var helt urladdat kunde jag inte se det men nu har jag laddat upp batteriet och ser då att denna lampa, se bild, blinkar konstant. Är det någon av er som vet vad det innebär? Jag har läst handboken ett flertal ggr nu men hittar inget om det.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1336331092.785610.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den blinkande lampan är en lysdiod och drar ej någon ström att tala om... Tror att den indikerar att startspärren är i ( Det finns en likadan på våran peugeot 206)
Mät på batteripolerna om bilen laddar när den är igång.(Tror det ska vara ca 13.8volt)
 
Ok, den ska alltså blinka? Har kanske inte lagt märke till den förut bara.

Hm, jag som trodde att jag kanske hade hittat problemet.
 
Har tyvärr inte så att jag kan mäta om den laddar när den inte är igång. Får kanske ta och skaffa mig en sån.
 
Japp lampan ska blinka :) Och du måste mäta när motorn är igång för att se om den laddar som den ska.
Du kanske har någon trevlig granne som har en multimeter att låna ut ??
Om nyckeln bråkar så släpper inte startspärren (motorn startar inte men går runt)
Troligtvis kan det vara laddnings relät som bråkar för dig.
 
Ok då vet jag det iaf :)

Ja jag får kolla om det är ngn som har det, är säkert ngn som har det.

Nu känner jag mig lite dum men vad är laddnings relät för något?
 
Ok tack så mycket, ska testa det :)

Kom på en sak nu också, en granne sa att om man kopplar bort batteriet när bilen är igång och om bilen dör då så är det garanterat generatorn som det är fel på, vilket bilen gjorde när han kopplade bort batteriet när den var igång. Stämmer detta?
 
Vad jag vet får man aldrig koppla bort batteriet och köra utan :( Det kan bli en massa följdskador på andra saker i elsystemet och jag vet faktiskt inte om din granne har rätt.
 
nej den lägger av även med fungerande generator för strömmen går igenom batteriet...
man kan kolla om den tar tjuvström genom att mäta med en ampermätare ser man att den lämnar mycket ström när den är avstängd så drar man säkring efter säkring tills man hittar källan...
kan oxå vara ett jordfel,
kolla jorden mellan motor och kaross inte helt ovanligt att dessa är sönder.¨

Men först ska du kolla om den laddar som den ska helst inte bara volten utan också strömmen.
 
Nä jag har läst det också, stod i artikeln du länkade också. Hoppas han inte orsakade någon skada på bilen :/
Då var han nog inte så mycket att lita på i det fallet
 
Ok, ja då ska jag fixa en amperemätare och kolla så som du skrev. Har redan tagit bort säkringen för radion som jag misstänkte att det kunde vara och ska se hur batteriet är efter några dagar.
Ska testa och se hur både strömmen och volten laddar :)

Tack för all hjälp, förhoppningsvis hittar jag vad det kan vara :)
 
pratade med en kompis som skruvar på dessa bilar.... inget ovanligt fel att renault i dessa årsmodeller laddar ur batteriet...
tjuvström va visst ett stort problem då..
 
Ja jag har läst det också när jag googlade runt, typiskt att man råkar ut för det.
Inte det lättaste att hitta vad det är som tjuvar ström :/
 
Göran.W
Börja med att kolla central låset för det är inte ovanligt att någon av låsenheterna ligger och drar en massa ström när dom blir äldre.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.