Hej!
Vi har köpt en lägenhet och renoverat hela köket. Allt är köpt från Ikea inklusive alla vitvaror. När vi väl ska sätta i hällen så märker vi att det är en enfas lägenhet och inte två fas som hällen ska ha.
Hällen är på 7400watt.
Hur fan ska jag göra? Måste kunna använda hällen snarast!!
 
Om det bara finns en fas in till lägenheten så är det lite svårt att använda den hällen.

Vad säger inkopplingsanvisningarna till hällen?
 
Den går säkerligen att koppla in på en fas. Det finns nog ingen häll idag som inte tillåter det. Se undersidan på hällen - där brukar finnas en inkopplingsanvisning.

Ni har då en säkring i centralen på 20 A till spisen som medger att ni tar ut 4.6 kW, dvs ni kan inte nyttja alla zoner på hällen samtidigt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Ja det finns en inkopplingsanvisning under hällen där man kan koppla på en fas. Det är inte ofta man använder alla plattor samtidigt ändå? Vad ska man ha för kabelarea isf så jag vet vad jag ska köpa tills elektrikern kommer.
 
T Tobywankenobi skrev:
Vad ska man ha för kabelarea isf så jag vet vad jag ska köpa tills elektrikern kommer.
Elektrikern har nog lite passande kabel i sin bil.
Och han vet vilken dimension det skall vara.
 
Fanns det elspis innan, eller var det gas?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Elektrikern har nog lite passande kabel i sin bil.
Och han vet vilken dimension det skall vara.
Tror du verkligen det? Självklart måste han åka till Ahlsell och köpa kabeln och passa på att fika lite på kundens bekostnad... :cry:
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tror du verkligen det? Självklart måste han åka till Ahlsell och köpa kabeln och passa på att fika lite på kundens bekostnad... :cry:
Denna ständiga misstro mot hantverkare :worried:
Om man förklarar vad som skall göras, när man beställer jobbet i telefon,
så tar nog elektrikern med sig några meter ledning när han/hon kommer.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Den gamla spisen matades med 20A med 4mm² kablar. Det är bara att fortsätt med samma area ända in på hällen.
Många hällar levereras med en 5-ledare 1.5 mm² där man parallellkopplat dom två och två = 3mm².
Se @Bo.Siltberg eminenta SpisBibel. sök på forumet.
Koppla enligt Alternativ 220-240V 1N~

 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Gamla spisen matades med 16a 2.5mm kabel. Så måste dra nytt.
Tänkte ugnen 10a och hällen 20a
 
tommib
En brasklapp där på inkopplingen är att det åtminstone vid ett tillfälle skymtat förbi en häll där anslutningskabeln inte gick att byta. Det kan ha varit en IKEA-häll. Detta bör kontrolleras och meddelas elektrikern.

Vilken häll är det och exakt vad står det i inkopplingsanvisningen?
 
Mikael_L
T Tobywankenobi skrev:
Vad ska man ha för kabelarea isf så jag vet vad jag ska köpa tills elektrikern kommer.
Om det är enfas häll så brukar det ju vara säkring 20A och då är ledningarna i den fasta installationen (de i väggarna) som regel på 4 mm² , ibland 6 mm² särskilt nuförtiden då 4 mm² blir en alltmer ovanlig dimension att hitta även hos grossen.
Så kabel 3g4 eller 3g6, eller som FK i rör, FK4 eller FK6.

Sen behöver du kanske även snutt anslutningskabel, och det är som regel tillåtet att gå ner en dimension för en kortare bit anslutningskabel, så jag personligen skulle nog sikta på en 3g2,5 gummikabel, annars leta reda på 3g4.
3g6 blir onödigt besvärlig att hantera.
 
K
T Tobywankenobi skrev:
Gamla spisen matades med 16a 2.5mm kabel. Så måste dra nytt.
Tänkte ugnen 10a och hällen 20a
Kanske läge att först ta reda på vad du har för huvudsäkring. Det kan finnas skäl till att man fått nöja sig med 16A till spisen.
 
tommib tommib skrev:
En brasklapp där på inkopplingen är att det åtminstone vid ett tillfälle skymtat förbi en häll där anslutningskabeln inte gick att byta. Det kan ha varit en IKEA-häll. Detta bör kontrolleras och meddelas elektrikern.

Vilken häll är det och exakt vad står det i inkopplingsanvisningen?
Ikea smaklighäll
 
H hempularen skrev:
K

Kanske läge att först ta reda på vad du har för huvudsäkring. Det kan finnas skäl till att man fått nöja sig med 16A till spisen.
25a säkring nere i källaren vid mätartavlan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.