Hej, vi har en siemens sx65t091Sk och har fått problem med monteringen. Tacksam för alla tips
 
I brist på en utförlig beskrivning av problemet och ev en bild så hänvisar jag dig till montageinstruktionen du borde ha till diskmaskinen. Lycka till!
 
Är det en lucka som man helt enkelt ska skruva fast fronterna på? Har en nyinköpt siemens men ikeas metodfronter (2x 60x40) bygger 80cm på höjden så de slår i underkant när man försöker öppna diskmaskinen. Min disk klarar max 73cm ungefär...

Ikea har ett tillbehör som heter behjälplig som funkar som skenor till just sådana maskiner men den verkar vara på väg att utgå, typ slut i alla varuhus. Killen på Ikea var mycket tveksam om de någonsin skulle få hem den igen.
Det enda alternativ jag har kvar är nog sågen :|
 
  • Gilla
Putnah och 1 till
  • Laddar…
Ja att såga i sockelns överkant är inte ovanligt när det gäller helintegrerade diskmaskiner. Även det står förmodligen i någon monteringsanvisning.
 
cecar33 skrev:
Ja att såga i sockelns överkant är inte ovanligt när det gäller helintegrerade diskmaskiner. Även det står förmodligen i någon monteringsanvisning.
Inte i sockeln utan själva fronten :) Sockel har jag inte satt dit ännu.
 
Vi installerade ett IKEA-kök på kontoret precis att använda som pentry. Då var vi tvungna att beställa ett "kit" från Bosch (då det var en sådan helintegreradmaskin vi köpte) som gjorde att den fungerade tillsammans med Metod-köket.
 
  • Gilla
olofchristensson
  • Laddar…
Vattenfisk skrev:
Är det en lucka som man helt enkelt ska skruva fast fronterna på? Har en nyinköpt siemens men ikeas metodfronter (2x 60x40) bygger 80cm på höjden så de slår i underkant när man försöker öppna diskmaskinen. Min disk klarar max 73cm ungefär...

Ikea har ett tillbehör som heter behjälplig som funkar som skenor till just sådana maskiner men den verkar vara på väg att utgå, typ slut i alla varuhus. Killen på Ikea var mycket tveksam om de någonsin skulle få hem den igen.
Det enda alternativ jag har kvar är nog sågen :|
Jag köpte denna Asko diskmaskin från Elgiganten. Har samma problem. Fick tag på en behjälplig skena men eftersom maskinen är 570mm jämfört med IKEA's inbyggda som är 550mm så kommer luckan sticka ut 20mm om jag lyckas få dit skräpet. Nej fytusan...har haft hit en snickare som konstaterat samma sak. Om någon kan rekommendera en helintegrerad diskmaskin som passar rakt av med IKEA's nya serie är jag tacksam.

Att kapa fronten ser bedrövligt ut enligt mig.
 
  • Gilla
Lennart Söderblom
  • Laddar…
Skall tillägga att jag varit i kontakt med både elgiganten, ikea och kundtjänsten på ASKO och ingen har en lösning på problemet förutom att kapa luckan eller låta den sticka ut + köra tigersågen i nya diskmaskinen för att få det att passa. Har IKEA's nya kök med 80mm sockel istället för 160 mm som det var tidigare.
 
Redigerat:
Det låter som att ni försöker para ihop snickerilucka för extra hög bänknivå med diskmaskin för standardhöjd....?
 
Det lär väl ta en viss tid innan vitvarutillverkarna hunnit med att anpassa sig till dom nya dimensionerna. Tillsvidare är det kanske säkrast att köpa IKEAs maskiner.
När Metod slagit igenom på bred fornt i Europa (eg Tyskland) så lär utbudet öka lavinartat från andra märken.
 
Det är väl nackdelen med att köpa nytt och oprövat.
Om man inte vill såga kan man kanske knåpa ihop fronter: 1st 40cm, 1st 20cm och en 10cm :rolleyes:
Tyvärr hittade jag inget kit hos Bosch med glidskenor.
 
hejsan! tack för svar! JohanSun svar låter intressant och kan kanske vara en lösning för oss om siemens har ett liknande kit. vad har ni för modell på bosch diskmaskin?
har du ngn info om vad ett sådant kit från bosch hette? länk/artikelnr?
 
Redigerat:
@Vattenfisk Ja det är en sådan lucka. precis så är det för oss oxå! vi har dock köpt tillbehöret behjälplig men det verkar inte hjälpa. då har vi problem med att fästa klämmorna i nederkant i intilliggande skåp. vår byggare är också inne på sågen eller i värsta fall byta diskmaskin helt...
 
Redigerat:
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
JonasSun skrev:
Vi installerade ett IKEA-kök på kontoret precis att använda som pentry. Då var vi tvungna att beställa ett "kit" från Bosch (då det var en sådan helintegreradmaskin vi köpte) som gjorde att den fungerade tillsammans med Metod-köket.
hejsan! tack för svar! låter intressant och kan kanske vara en lösning för oss om siemens har ett liknande kit. vad har ni för modell på bosch diskmaskin?
har du ngn info om vad ett sådant kit från bosch hette? länk/artikelnr?
 
Vattenfisk skrev:
Är det en lucka som man helt enkelt ska skruva fast fronterna på? Har en nyinköpt siemens men ikeas metodfronter (2x 60x40) bygger 80cm på höjden så de slår i underkant när man försöker öppna diskmaskinen. Min disk klarar max 73cm ungefär...

Ikea har ett tillbehör som heter behjälplig som funkar som skenor till just sådana maskiner men den verkar vara på väg att utgå, typ slut i alla varuhus. Killen på Ikea var mycket tveksam om de någonsin skulle få hem den igen.
Det enda alternativ jag har kvar är nog sågen :|

@Vattenfisk Ja det är en sådan lucka. precis så är det för oss oxå! vi har dock köpt tillbehöret behjälplig men det verkar inte hjälpa. då har vi problem med att fästa klämmorna i nederkant i intilliggande skåp. vår byggare är också inne på sågen eller i värsta fall byta diskmaskin helt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.