Hej alla,

Nu har vi äntligen tagit fram en arkitektskiss paa vaar utbyggnad och det känns otroligt bra att äntligen vara paa gaang med "Projektet".

Jag skulle väldigt gärna vilja ha era kommentarer kära forum-experter :)

Den första bilden var ursprungskissen, den andra bilen en förbättring av planlösningen - fasadlösningen stämmer dock, enda skillnaden är att det tillkommer en glasveranda i bild tvaa.

Jag hoppas den uppladdade bilden är naagorlunda tydlig...

Vad säger ni? All kritik är mycket välkommen.
 
  • Skisser Byggahus 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skisser Byggahus 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ingen som tycker naagot:(

En del i utmaningen har varit att ta vara paa den nuvarande byggnaden men ändaa skapa rätt funktioner med utbyggnaden?

Hur tycker ni att det ser ut?
 
Hej!
Bilderna blev så små så det är svårt att se. Prova att gör en PDF istället, då kan man ha lite större bilder.
 
Jag tycker huset ser jättefint ut! Vilket lyft det blir med utbyggnaden.

Bilderna blev som sagt väldigt små, men jag har spänt ögonen i skissen och här kommer några kommentarer till bild 2 utifrån egna preferenser... (Fast först trodde jag att jag läst fel för jag gillar det mesta av planlösningen till bild 1 bättre...)

- Jag skulle inte vilja att trappan "startar" direkt innanför ytterdörren

+ Bra entré i övrigt med liten gästtoa (utan dusch, perfekt!) och rymlig garderob

+ Rymlig tvättstuga med gott om arbetsytor (och en garderob?)

- Jag gillar groventré men jag vill helst inte ha passage genom tvättstugan. Fast ni kanske inte ska ha det som groventré utan bara som dörr ut i trädgården att hänga tvätt?

+ Smart med liten "datorhörna" i hallen (är det det?)

+ Köket verkar bra planerat ut av det jag kan tolka på de små bilderna. Jag gillar den öppna planlösningen med hallen men att det ändå är olika rum. Fint med mycket fönster vid matplatsen och att ni tänkt på att kunna förändra och duka långbord vid behov.

- Hm, vardagsrummet blir jag inte riktigt klok på. Är det en öppen spis inritad? Känns som om utrymmet är lite svårt att möblera och så den lilla "kilen" vid altanen, är det där ute det tillkommer en glasveranda? Tänk ett sådant stort härligt vardagsrum som i bild 1 - det vore något!

+ Övervåningen med två sovrum, separat klädkammare, toalett med dusch och allrum i ena änden av huset - perfekt tycker jag!
 
Hej Fyrayramamma och tack för din respons:)

Kul med naagon som har lite fräscha ideér, själv känner vi att man blir lite "avtrubbad" efter ett tag.

Den där rackarns trappan hamnade direkt innanför ytterdörren daa vi ville att barnrummen paa övervaaningen skulle vara paa nordsidan och vara minst 12m2 stora samt att allrummet där uppe skulle vara aat söder - vi har nämligen väldig fin utsikt där. Daa blev det saa att trappan fick "röra paa sig" :blushing:

Entrén och Tvätt - Känns bra tycker även vi, och tvättstugan är rymlig (skönt). Groventrén kommer mest vara för att "hänga tvätt som du säger".

"Datorhörnan" - det är riktigt att vi tänkte oss en liten hörna i hallen vi hade tänkt oss...saa man kan surfa Spotify och kanske kolla matlagningsrecept:)

"Köket" - Ett krav var fraan oss att ha en köksö, endast ett matsals bord och att den inte skulle vara i köket - det var daa som matplatsen flyttades till verandan (tyckte vi kunde bli riktigt bra). Man kan duka med riktigt maanga människor samt att det är enklet att ta sig ut paa terassen!

"Vardagsrummet". Spisen finns redan där med murstock och allt:cool: Vi kännde att det ursprungliga vardagsrummet blev lite svaar möblerat (lite stort för oss faktiskt) samt att vi ville ha en del helt skiljt fraan barnen (dvs vaart sovrum med allrum), därför ritades övervaaningen ocksaa om med att allrum som dom kan haalla sig till (ungdomsdel). den lilla "kilen" blir lite öppen yta. För att visa lite mer hur glasverandan "kan" se ut har jag bifogat en uppdaterad bild.

Tack ännu en gaang för att du tog dig tid att ge lite ideér, kommer mycket väl till hands...
 
  • Skisser Byggahus 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej på er alla,

Tänkte jag skulle puffa lite på tråden och se om det kanske finns någon som skulle kunna komma med lite nyttiga kommentarer :) De första bilderna ovan som jag inkluderade kan jag inte byta ut utan klistrar helt enkelt in mycket bättre scannade pdf versionen här....

Tycker ni att det ser bra ut? Vad kan man göra bättre / vad ska man definitivt lämna som det är?

Med vänliga hälsningar,

Sunemangs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.