Ritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Håller på att bygga hus och tänkte först placera FTX aggregatet i rummet hushållning på ytterväggen mellan fönstret och sovrummet vilket kommer bli mitt pannrum/tvättstuga/garderob/förkammare till badrummet.

Men jag funderar på om inte det kommer bli ett fasligt ljud, dels i sovrummet men också en sådan hög ljudnivå i själva rummet som gör det obehagligt att vistas där eller i intillligande badrummet.

Har ni några rekommendationer om var man ska sätta aggregatet? Blir det mindre ljud om man monterat det på vinden? Var på vinden ska man i sådana fall montera det?
 
En modern FTX låter inte mycket. Jag tycker placering i ett rum med brunn är alldeles ypperligt, eftersom det inte är ovanligt med kondensdropp från aggregatet vintertid. Sådant vill du inte ha upp på vinden. Dessutom blir filterbyten mm enklare då du slipper krypa upp på vinden varje gång.

Montage mot yttervägg gör det ännu säkrare mot oljud.
 
Som tillägg till Consensus utmärkta råd vill jag betona vikten av att väggen, där aggregatet monteras, byggs i vibrationsdämpande material.
Dubbla eller kanske till och med tredubbla gipsskivor är bra för att man inte skall få ut stomljud (vibrationsljud som sprids genom husets stomme, ej genom luften).

Så, tunga väggar anbefalles!
Detta bör framgå av monteringsinstruktionerna.

Personligen skulle jag nog valt en placering för aggregatet så långt från sovrummet som möjligt,
för säkerhets skull.

Du bör inte behöva oroa dig för att ljudet blir för högt i tvättstuga eller badrum.
Men, själv har jag bara erfarenhet av Fresh Renovent aggregat förstås.
 
Det här med kondensdropp, hur löser man det med aggregatet placerat på vind (utan avlopp)? Eller det kanske finns aggregat där detta fenomen inte uppstår?
 
Det går nog inte att undvika att fukten kondenserar ur frånluften när den kyls ner i värmeväxlaren.

Om värmeväxlaren är placerad i ett uppvärmt utrymme dräneras kondensvattnet enkelt till en golvbrunn.
Om värmeväxlaren är placerad på en ouppvärmd vind, måste naturligtvis systemet värmeisoleras,
så kondensvattnet inte kan frysa till is innan det kan tas omhand av avloppet.

Det finns väl en installationsbeskrivning för aggregatet du har i åtanke?
 
Tilläggas bör att ett aggregat med roterande värmeväxlare inte behöver kondensavlopp öht...
 
ltfrebac skrev:
Tilläggas bör att ett aggregat med roterande värmeväxlare inte behöver kondensavlopp öht...
Tackar. Det besvarar min fråga.
 
Sätt inte det mot en sovrumsvägg. Visst aggregaten låter lige idag men vibrationer fortplantar sig oehört lätt. Jag jobbar med ftx aggregat och det är ofta konsulter har ritat aggregaten mot sovrumsväggar. Det står utryckligen i installationsanvisningen att det inte rekomenderas. Jag hade placerat det på vinden eller i e garderod som går mot en yttervägg.
Du kan också placera ett aggegat i köket monterat som ett skåp med spiskåpa under så det fungerar som en köksfläkt också.
 
Spelar det någon roll hur långt aggregatet sitter från själva "huset"? Vi skall bygga ett 2½ planshus med vidbyggt garage. Aggregatet funderar jag då på att sätta i garaget, mot yttervägg i norrläge.

De problem jag då kan se är att luftintaget är lägre än själva huset, samt att avståndet aggregat-"vind" blir ganska långt.

Vad tror ni?
 
är kanalerna täta och isolerade tror jag inte det ska vara något problem.
 
Krille6 skrev:
Spelar det någon roll hur långt aggregatet sitter från själva "huset"? Vi skall bygga ett 2½ planshus med vidbyggt garage. Aggregatet funderar jag då på att sätta i garaget, mot yttervägg i norrläge.

De problem jag då kan se är att luftintaget är lägre än själva huset, samt att avståndet aggregat-"vind" blir ganska långt.

Vad tror ni?
Vad är "ganska långt"?
Inom en enfamiljsbostad är väl 10-15 meter vanliga kanallängder,
och ventilationsaggregaten med sina fläktar är dimensionerade efter detta.

Du får två problem:
Dels att isolera långa till/frånluftrör, så värmen i luften inte försvinner åt fel håll,
dels ökat motstånd (kallas visst tryckfall i dessa sammanhang) så fläktarna måste köras med högre effekt.
 
En plattvärmeväxlare behöver kondensavlopp, en roterande inte. Men med dagens högeffektiva aggregat så är det inte ovanligt att de fryser på vintern. Och då snackar vi litervis med vatten som tinar när det smälter. Är man inte uppmärksam så kan detta vatten helt enkelt rinna rakt ner.

Jag skulle inte vilja ha min FTX på vinden. Jag ser ärligt talat få fördelar, men det beror förstås på hur huset är konstruerat, hur lätt det är att komma upp på vinden, osv. Tvättstuga är för mig den optimala platsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.