Hej!

Flyttar in i min nyproducerade lgh om en månad, har således inte sett den än och det är svårt att planera det mesta! Vi har iaf bestämt oss för att ställa matbordet i vardagsrummet och bygga en köksö med överhäng. Tips på storlek, placering och fästa i sprillans nya parkettgolvet?

Tänkte köpa ikeas skåp och beställa valnötssskiva från Vedum så det blir exakt som resten av köket. 2 bänkskåp blir 60x120 cm. Bänkskivan vill vi gärna ha överhäng på både lång- och kortsida så hela familjen kan äta frukost där.

Mellan spisen och väggen är det ca 2,8 m enligt planskissen. Den streckade väggen är inte där.

Tacksam för alla inputs jag kan få!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir nog ganska tight... Jag vet inte hur mycket överhäng ni räknar med, men jag antar att ni behöver minst 30 cm. Rekommenderat avstånd mellan köksbänk och ö är 120 cm.

280 - 120 - (60 + 30) = 70 cm tillgodo. Minskar man avståndet till ö till 110 så får ni 80 cm tillgodo. Mindre än 110 cm avstånd till ön tror jag man kommer ångra då köket blir svårarbetat om man är mer än en person. Frågan är väl bara om 30 cm överhäng är tillräckligt?
 
Om man verkligen vill ha en ö hade jag gjort något i den här stilen:

t2t1zN4.png

Ca 75-80 cm bred och 260 cm lång. 120 cm bänkskåp och sedan fortsätter bänkskivan med öppet under, ungefär som ett vanligt bord, fast 90 cm högt. Med fyra bekväma barstolar avsedda för denna bänkhöjd fungerar ön som substitut för matbord och man får även enormt mycket bänkyta. De svarta cirklarna är hur jag hade monterat tre mindre pendellampor. Nackdelen är givetvis att man inte får plats med mer än fem personer (om man sätter ytterligare en stol på kortsidan), men man kan t.ex. låta tillverka ett skrivbord utav samma skiva med samma bredd som man kan ha i ett av sovrummen och ta fram och "förlänga" köksön med när man vill sitta flera.

Vidare, om ni har ett vitt kök med valnötsskiva kan det bli snyggt att bryta och ha hela köksön i valnöt (både luckor, skiva och bordsben).

Inspirationsbild:

5UHTcVo.png
 
Tusen tack, jättesnällt!
vi behöver Max 4 platser, ska ha ett bord i vardagsrummet. Det här blir för frukost, fika och snabbmiddagar bara.
jag behöver dock mer förvaring och arbetsyta! Min man är inte helt tänd på iden att halva ön ser ut som ett vanligt bord. Vi ska kolla när vi besiktar lägenheten, tänkte att man kan ställa ön ganska långt ut så det inte blir trångt mot väggen där man också ska kunna gå ut till balkongen.

Provsatt en ö på Ikea med överhäng på 26 cm bara, knäna tog inte i så det borde faktiskt räcka.
 
Varför ska ni fästa ön i golvet, det är väl dumt? Bättre att ha den flyttbar. Köksön på jobbet, med inbyggd sopsortering, går på hjul.
 
Anna_H skrev:
Varför ska ni fästa ön i golvet, det är väl dumt? Bättre att ha den flyttbar. Köksön på jobbet, med inbyggd sopsortering, går på hjul.
Hej,

Vi vill ha överhäng för att kunna sitta bekvämt och äta vid ön.
Då tror jag att den bör vara fäst i golvet för att stå stadigt och eliminera ev risker när något sätter tyngd med ex händerna/armbågarna på överhänget.
 
Jag fick en ide. :)
för att öka måttet till väggen med fönster och utgång till balkong men utan att halva ön är ett bord.
om jag har vanliga bänkskåp 60 cm djupa först, sen ett-två väggskåp som har samma höjd (80 cm) men bara 38 cm djup då blir ju överhänget på sista biten långsida inbyggt. Överhäng på kortsidan är ju inga problem utrymmesmässigt för oss.


bra ide?


Då blir den långsmal (ca 65 cm bred kanske) som myrstackens förslag men maken godkänner) :)
kanske blir valnöt på kortsidan där man sitter, där överhänget ska va. Låter snyggt! Hoppas det blir fint mot ekparketten.


Del utan överhäng kan vara 1 meter, med lådor mot spisen (60+40 breda).
Delen med "inbyggt" överhäng mot fönstret kan vara 1 meter, med grunda hyllplan och dörrar och/eller lådor mot spisen. Då har vi två stolar på 1 meter och så har vi 1 stol på kortsidans 65 cm. När vi varannan vecka är 4 ryms båda barnen ändå tror jag. :) Man kan ju faktiskt ha ett litet överhäng på andra kortsidan också. Jag tänkte att det kanske blir trångt med barstolar mot kyl/frys.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.