Hej.

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med vad som är fel. Vårt radhus är byggt 2008 så vi har inga jättegamla grejer. Men när man duschar ibland, det kan tex vara om man vrider på lite starkare stråle, alltså högre tryck, så tjuter det, eller piper / gnisslar. Svårt att beskriva vad det är för ljud och varifrån det kommer. Om det är från själva blandaren eller innifrån väggen där rören är. Så fort man sänker strålen / kranen litegeann så upphör ljudet, så det låter inte alltid när man duschar, bara ibland. Är det någon som har nån aning om vad detta beror på??

Tack på förhand!!
Mvh Jossan
 
Strömningsljud.

Hög hastighet på vattnet genom en förträngning, kan vara högt flöde genom blandaren, eller att det är något skräp som är i ledningen som sitter fast, t.ex. en sten.
 
JOW skrev:
Strömningsljud.

Hög hastighet på vattnet genom en förträngning, kan vara högt flöde genom blandaren, eller att det är något skräp som är i ledningen som sitter fast, t.ex. en sten.
Aha ok, men jag tycker att det tvärtom är väldigt svagt tryck i vår dusch, eller alltså från blandaren. Det vatten som kommer ut i duschmunstycket är det svagt tryck i.. Men kan det va så att det ändå är högt flöde genom dsjälva blandaren? Är det någon fara, nått att bry sig om? Eller är det inget som behöver åtgärdas?
 
Jossan81 skrev:
Aha ok, men jag tycker att det tvärtom är väldigt svagt tryck i vår dusch, eller alltså från blandaren. Det vatten som kommer ut i duschmunstycket är det svagt tryck i.. Men kan det va så att det ändå är högt flöde genom dsjälva blandaren? Är det någon fara, nått att bry sig om? Eller är det inget som behöver åtgärdas?
Ja, för att du får ett stort tryckfall någonstans. Det är där tryckfallet uppkommer som du med säkerhet får oljudet.
Massflödet är inte större någon annanstans än det som kommer ur duschmunstycket.
Ta isär grejerna och gör rent alt. köp nya grejer.
Lycka till! :)
 
Hade ett liknande ljud från en inte allt för gammal Jula blandare. Slängde den på tippen och köpte en FM Mattson och har inte haft problem sedan dess.
 
Vad är det för märke på duschblandaren?
 
Asch du har nog möss som gillar o duscha också (y)
 
Ta loss blandaren och öppna för vattnet och se vad som sprutar ut. Ibland kommer det in skräp när man bygger och det är inte alltid som röris blåser ur rören innan blandaren monteras. Men det kan också vara ett prisolrör som är dåligt böjt så att det blev en vikning på det eller något helt annat.

Jag har en vän som jobbar med fjärrvärme och de hade problem på en huvudledning. De öppnade upp och hittade en skolryggsäck. Några barn som lekt i röret någon kväll när det byggdes. :)
 
Du har säkert ett "snål" duschhandtag monterat. Mellan slangen och munstycket sitter det isåfall en liten plaststrypning. Denna begränsar flödet så det kan upplevas svagt. Den ger kanske ifrån sig ljud då. Skruva isär slang/munstycke och ta bort strypningen om det sitter en där.
 
Eller kanske smuts i silarna mellan blandaren och väggfästet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.