Har setat och läst i massor här på forumet och ska nu byta ut min befintliga Eryl DP från -75 till en Calmar retro v33 och använda befintliga oljetanken (3m³ B 200 D 100 H 150cm) som ackumulatortank i ett övertrycksfritt system.
Har ritat upp två förslag av placeringar:

Förslag 1 är som tank och panna står idag, problemet är isoleringen på kortsidorna av tanken endast blir ca 10cm.

Förslag 2 har jag vridigt panna och tank och kan isolera fritt runt tanken men då hamnar en golvbrunn under pannan.

Jag vill gärna ha variant 2 men hur löser jag det be golvbrunnen? Huset är från -53 men gjutjärns avlopp och brunn som jag inte vill röra för då slutar det väll med att jag får byta alla avloppsrör.

Några fler frågor som dykt upp, vilken höjd jag ska sätta elpatronen på, tanken är 150cm hög och måste dörren jag ska sätta in vara brandklassad?

Har även ritat upp hur jag tänkt koppla in allt, kommentera gärna om ni har synpunkter eller idéer hur jag löser mina problem.
 
Kan du inte höja pannan aningens svetsa stativ som endast är ca 10-15 cm högt för att komma åt golvbrunnen. Det hade varit värre om den va i bakkant och man inte kommer åt, jag ser inte detta som ett jätte problem.
 
Då blir det till å svetsa ett stativ då så är ett huvudbry löst!
Så då återstår bara två funderingar, höjd på elpatronen och dörren.
 
Elpatronen - ett gissel altså nödvändigt ont, det sägs så högt som möjligt men du har ju 3 kubikstank så storlek? Ska du bara ha den när du reser bort så kan man sätta en elpanna på radiatorslingan, jag vet dyrt att köra med el, bättre att hyra in granne eller hustomte när man åker bort.Ska själv testa en djärv lösning som vissa säger att det funkar andra fnyser, jag måste testa. Min lösning blir : har befintlig solslinga på 15 meter 22 mm i botten på tekniktank , bygger en egen elpanna me delar från www.forco.se och Rinkaby detta gör att returen värms som solfångarna gör .
Apropå din dörr så öppnas den inåt skulle nog föredra utåt om möjligt och så stor som möjligt. Möjlighet till lagring av minst 1 veckoranson i pannrum eller i anslutning är att föredra
 
Elpatronen har jag redan från den gamla pannan och den är på 9kw, så den tänkte jag stoppa dit. Tror inte den kommer att användas men bättre att sätta dit den än att önska att man gjort det!
Då sätter jag den ca 10cm från toppen, har ju TVA så det är inga slingor eller beredare som behöver värmas för varmvatten.
Max dörröppning är nog 80cm som det ser ut nu och öppna den utåt borde inte va några problem så det ska jag kolla på. Det kommer gå in minst 2m³ ved i pannrumet, hur länge de räker har jag ingen aning om.
 
Det låter bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.