Hej alla

nu behöver jag er input och kompetens.

Vi köpte en fastighet 2008 i stockholm. Tomten var på ca 1800 kvm varför vi undersökte styckningsmöjligheter innan vi skrev på avtalet. Vi fick muntligt ok från bygglovschefen samt lantmäteriet på att stycka.

Styckningen gick igenom utan problem.

Till saken hör att större delen av den avstyckade tomten är s.k. prickmark, dvs ej bebyggelsebar. Det i sig grundar sig på en detaljplan från 1946 som angav sannolikt att man måste pricka mark utifall framtiden kräver så (ex. en stor genomfartsväg eller elkabel-dragnining etc), I dag är hela området ett villa område utan möjligheter att dra nya stora vägar eller annan infrastruktur. Alla grannar på gatan har styckat och bebyggt såsom vi önskar.

Vi fick av bygglovschefen veta att man kan ta ett par meter på prickmark och hävda att det går som mindre avvvikelse från detaljplanen.

Nu har vi sökt 1 och även 2 ggr bygglov och det har nekats i Länsstyrelsen eftersom 2 grannar anser att vi inte följer detaljplan. Vi tullar på prickmarken men som vi anser vara förlegad. Grannarna överklagar hursomhelst. Det går inte att bebygga tomten om vi skall bygga utan att hamna på prickmark.


Behöver lite infallsvinklar eller input från dem som varit i samma situation.
 
Har det nekats i länsstyrelsen så tillvida att LST anser att det inte är mindre avvikelse? I så fall lär detaljplaneändring behövas. Tar tid och kostar pengar. Men är situationen så som beskrivs borde det finnas goda sakskäl att få detaljplanen ändrad. Men grannarna kommer givetvis att klaga även på en DP-ändring. Så räkna med utdragen process.

Låter som åter ett av många exempel på att muntliga besked från tjänstemän i bygglovsfrågor inte är vatten värda.
 
frjo7205 skrev:
Har det nekats i länsstyrelsen så tillvida att LST anser att det inte är mindre avvikelse? I så fall lär detaljplaneändring behövas. Tar tid och kostar pengar. Men är situationen så som beskrivs borde det finnas goda sakskäl att få detaljplanen ändrad. Men grannarna kommer givetvis att klaga även på en DP-ändring. Så räkna med utdragen process.

Låter som åter ett av många exempel på att muntliga besked från tjänstemän i bygglovsfrågor inte är vatten värda.
Precis, LST nekar för att vi tullar för mycket på prickmark och det i sig kan inte anses som mindre avvikelse. Därtill anger detaljplanen att byggnad får ej placeras närmare tomtgräns än 6 meter och vi har lagt oss på 4,5 m enligt praxis idag och enligt förslag från bygglovschefen. Skulle vi lägga oss 6 meter ifrån tullar vi ännu mer på prickmarken.

Jag har försökt läsa mig till vad som går som "mindre avvikelse". Det är väldigt luddigt begrepp som inte anger om det är x-antal centimeter/meter eller om det är förhållandet. dvs % överskridande. Vår byggnad ligger till mer än hälften på prickmark.

Någon som har erfarenhet av hur lång tid det tar för kommunen att få igenom en detaljplan som berör ett område men egentligen bara 1 fastighet? Jag gissar på 3 år som kortast?
 
Tja, har pysslat en del med större planprocesser. Grejen är att tiden det tar beror på hur många som opponerar sig. Det finns ju all anledning att tro att de grannar som opponerat sig mot bygglovet också kommer att göra det mot DP-ändringen. Och de lär ju anses som sakägare.

Sedan beror det också lite på planläget i området. Dvs vad annat hålls på med i DP/ÖP-hänseende.
 
Precis. Om kommunen har "normal" belastning så skulle jag gissa att en ändring av detaljplanen för ett litet område skulle ta sisådär 2-3 år (1-2 år i bästa fall, om de anser att ärendet är prioriterat), men sen kommer grannarna att överklaga till varenda instans (det kostar dem ju inte mer än ett porto) och det tar minst flera månader, kanske något år i varje instans.
De behöver faktiskt inte ens vara sakägare för att sinka processen, länsrätten måste ändå ta emot ärendet och behandla det om så bara för att avgöra att den som överklagar inte är sakägare och att ärendet kan läggas ner. Bara DET tar tid...
 
O
Prickmark är prickmark. Oavsett när detaljplanen gjordes är den giltig. DEt kan tyckas att en detaljplan från -46 Borde vara förlegad men det finns ännu äldre detaljplaner som är fullständigt giltiga.
 
Hej!

Lät konstigt det där, tycker det låter konstigt det där att lantmäteriet överhuvudtaget gjort en avstyckning om hela den avstyckade nya tomten är prickmark? Då fyller ju avstyckningen ingen funktion överhuvudtaget?

Se till att placera huset på oprickad mark så är problemet löst! :)

MVH!
 
Byggingenjören skrev:
Hej!

Lät konstigt det där, tycker det låter konstigt det där att lantmäteriet överhuvudtaget gjort en avstyckning om hela den avstyckade nya tomten är prickmark? Då fyller ju avstyckningen ingen funktion överhuvudtaget?

Se till att placera huset på oprickad mark så är problemet löst! :)

MVH!
Hej

nej, hela nya tomten är ej prickad mark, däremot 14 meter in från gatugränsen. Sedan återstår en sträng om ca 10 meter som inte är prickad. Från dessa 10 meter skall 6 meter bort eftersom man inte får ligga närmare än 6 meter från tomtgräns. Återstår en långsmal remsa om 4 meter att bygga på. Bygglovschefen och lantmäteriförättaren hade ett samråd där de var överens om att om man bygger på de 4 meterna samt ytterligare tar ett "par meter" till går det som en mindre avvikelse. Det har kommunen också godkänt i bygglovsnämnden men länsstyrelsen tittar strikt enligt detaljplan och nekar bygglov. Jag hade aldrig köpt tomten om inte jag fått de positiva förhandsbeskeden. Jag har nu undersökt alternativa möjligheter och skall man titta strikt enligt detaljplan går det inte att bebygga tomten.
 
Jag antar att du har diskuterat med berörda grannar och inte kommit fram till någon kompromisslösning?
 
Har läst i en del andra trådar om likabehandlingsprincip där personer har skrivit att man måste behandla invånarna lika och om andra fått bygga på prickad mark så måste även du få det. Men då gällde det visserligen inte prickad mark och i dialogen med kommunen, inte med länsstyrelsen.

Och jag återger nu bara vad jag läst, har inga kunskaper själv.

Men varför klagar grannarna egentligen? Kommer det nya huset att skymma kvällssol eler något eller är de bara en massa nimbypersoner?
 
bonnier skrev:
Jag antar att du har diskuterat med berörda grannar och inte kommit fram till någon kompromisslösning?
Jo, det var det första jag gjorde, redan före köp åkte vi upp till grannen o presenterade en skiss o tänkt placering. Grannen ville inte då helller med hänvisning att de tycker att min tomt är deras gröna oas.
Så visst, vi förstod att grannen inte skulle bli lätt att tas med men vi har hela tiden fått positiva signaler från kommunen vilket gjorde att vi tordes gå vidare.
Kommunen har överhuvudtaget varit mycket bra att göra med, helt o hållet på vår sida. Kommunen har ju en generell policy att försöka förtäta där det går utan att det blir inverkningar på omgivningen.
Vår tomt är förhållandevis stor för att vara ett gammalt villaområde i en stockholmskommun. Vi har ca 1000 kvm.
 
byggankan skrev:
Har läst i en del andra trådar om likabehandlingsprincip där personer har skrivit att man måste behandla invånarna lika och om andra fått bygga på prickad mark så måste även du få det. Men då gällde det visserligen inte prickad mark och i dialogen med kommunen, inte med länsstyrelsen.

Och jag återger nu bara vad jag läst, har inga kunskaper själv.

Men varför klagar grannarna egentligen? Kommer det nya huset att skymma kvällssol eler något eller är de bara en massa nimbypersoner?
Likabehandlingslagen stämmer men länsstyrelsen tittar strikt på om kommunen anses ha tagit ett korrekt beslut och de finner att kommunen inte följer detaljplanen.
 
Hmmm. Er tomt är hans gröna oas?? Lite ditt är mitt resonemang alltså. Då får ni väl göra lite hintar om att ni tänker använda området för hobbyverksamheten plocka isär gamla skrotbilar om ni inte kan bygga på den...
 
byggankan skrev:
Hmmm. Er tomt är hans gröna oas?? Lite ditt är mitt resonemang alltså. Då får ni väl göra lite hintar om att ni tänker använda området för hobbyverksamheten plocka isär gamla skrotbilar om ni inte kan bygga på den...
haha, tanken har föresvävat, tro mig. men det är att sjunka till samma nivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.