Nu är det dags att gnugga geniknölarna igen, vi behöver hjälp att tänka "outside the box".

På ritningen ser ni vårt framtida sovrum med garderobsvägg eller en walk-in-closet. Vi har dörren in på ena sidan och på andra sidan ett trippelfönster och ett litet fönster. Den lilla rutan är en inbyggd (fast) garderob som står kvar sedan vi flyttat om väggarna och numera innehåller ett elskåp.

I rummet ska det in en dubbelsäng, gärna en byrå eller liknande mot en vägg och så en MASSA dold förvaring. Antingen så bygger vi en garderobsvägg eller så bygger vi in hela garderoben med en vägg (det röda strecket).
Det enda sätte vi ser är att lägga garderobsdelen till höger när man kommer in i rummet, inbyggd eller bara stående garderober.

Hur ska vi lösa det här? Fast vägg eller en garderobsvägg? Hur inreder vi en potentiell walk-in-closet med bredd på 150 cm (känns som max då vi vill ha ett luftigt sovrum)?
 
  • Ritning sovrum + garderob.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Sitter dörren i hörnan av rummet och öppnas till vänster? Borde den inte vara hängd åt andra hållet i så fall?
 
Dörröppningen börjar 93 cm från väggen men vi har ännu inte byggt en dörr så vi kan välja hur den ska öppnas. Rummet var tidigare ett mindre sovrum och en del av hallen men vi tog en del av hallen och byggde ett större rum. Detta för att vi skulle kunna få luftigt och en massa förvaring. Hur vi nu ska lösa det! :)
 
om sängen planerat ska stå med ryggen mot väggen i överkanten av ritningen -antar att de tjockare strecken e fönster (?)

Du kan ju platsbygga en sänggavel som går helt upp till tak med garderober och hyllor så sängen blir lite "inskjuten" i det hela arrangemanget -ger mängder av förvaring och du kan ju ha t.ex. släta enfärgade dörrar med diskreta handtag elelr grepplister, så blir det nästan som om det är själva väggen som bara slutar lite tidigare än innan... med hure jag menar? Kika på ikea, de brukar ha ngt sådant uppställt som visning på kompakt living sektionerna...

Vet inte vad ni har för smak, men vitt i botten på alla dörrar -så kan ni ju leka med wallies eller nånting som är lätt att byta om ni vill piffa efter säsong.

se om ni kan leva med en 160 säng istället för 180, ger ett MYCKET luftigare intryck, likaså att ha sängen ganska låg. -ingen uppskjutande änd-gavel på den heller. Diskret o bra! (o lättbäddat *s*)

Att hänga om dörren kan vara superlätt om ni t.ex. bor i ett enkelt, säg 70-tals kåk, där är det bara att såga av lite spik till karmen, vända o vips e ni klara... Det kan också säkert vara en mindre pärs om det är gamla stenväggar där alltihop är ihopmurat och sitter som berget... bila sönder halva väggen är nog inte så spännande :-S

walk in closet, ja visst varför inte.... hur mycket förvaring behöver ni egentligen? läge att kanske rensa en hel del... Typ inte köpa bokhylla för att ställa böckerna i som man redan har läst o aldrig kommer att läsa igen... bara en tanke...

lite luftiga hissgardiner eller liknande, inget klumpigt gardinarrangemang. Mairo har snygga rullgardiner (tycker jag iallafal) där du kan få lite luftiga önster samtidigt som du får solskydd (och lättare sovmorgon)

väggen in mot walk in closeten behöverj u inte heller vara hel -ni kan ju t.ex. ha den semiopak och sätta belysning innanför för lite trevligt mysljus på kvällen.

vad har ni tänkt för färger, stil etc överlag?
 
Hallå igen,

Vi vill gärna på något sätt separera de två delarna, så att vi får en förvaringsdel och en sovrumsdel. Förvaringen mot väggen var dock en bra idé men eftersom vi redan har sett ut en säng så går det tyvärr ej. Det kommer att vara en 180 säng.

Wallis är toppen, underbart sätt att som du säger kunna piffa upp och göra om. Tror att vi kommer att gå mycket den vägen i vårt hus, ljusa diskreta färger med häftiga fondväggar, gardiner etc.
Hissgardiner är ju underbart, kan verkligen se det framför mig. Skira gardiner som man kan hissa upp och ned, släpper in en massa ljus och samtidigt otroligt vackra. Det kommer att vara ett ljust rum med en säng, fin belusning, ljust och lättsamt. Sedan kan vi variera med gardiner, tavlor etc.

Dörren är ännu inte gjord så den kommer vi att kunna hänga precis så som vi vill ha den.

Anledningen att vi vill ha en walk-in-closet är att vi har väldigt lite förvaring övrigt i huset och vill kunna få plats med vinterkläder, kanske lakan, gardiner, ev framtida barnkläder etc.

Hängde inte riktigt med där vad du menade med väggen. Kan du förklara en gång till? :)
 
Jag har nu kommit fram till att jag verkligen vill få in en walk-in-closet men vet inte riktigt hur det ska till. Jag har kikat på möjligheten att också sätta in väggen på 150-155 cm från väggen mot trappan. Väggen kommer inte att bli hel utan jag får hitta på en lösning med drapperi eller liknande sista biten mot dörren. MEN hur sjutton ska jag rum med en öppen garderobsvägg inne i walk-in-closeten? Eller ska jag ha en annan inredning?

Herregud att det ska vara så klurigt att få till det här...
 
Efter lite hårt tänkande, ett besök på ikeas hemsida och lite pysslande i deras planeringsverktyg så har jag kommit fram till följande:

- vi bygger en vägg så att vi bildar en garderob med bredd 155 cm.
- ena väggen blir garderober med 30 cm djup
- den andra väggen får en garderob som är 60 cm djup (för galgar mm) och resten 30 cm djup.

Vad tror ni? Är 30 cm djupa garderober till hjälp eller inte? Blir det för tajt eller ser det bra ut. Tanken är att jag ska bygga på höjden och inte på "djupet".
 
  • garderob.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
personligen tycker jag det ser bökigt ut. Ffa om du har ngn typ av dörrar på skåpen -verkar tight....

Ett öppet hyllsystem hade jag föredragit, lättare att måtta in längs hela väggarna ordentligt, inget döutrymme -förvara tjocka overaller, täcken o annat liknande i 30 djupa -då fyller det snabbt upp på höjden...

dessutom brukar det vara för grunt att ha galgar på -o de flesta brukar ju ha mkt upphängt -eller?

Vad jag menade med väggen är att man kan göra som ett fönster -stort efter önskan men ha det semiopakt -alltså halv-transparent... så det lyser igenom ljus om ni har tänt inne i garderoben.... samma effekt kan du t.ex. göra med stor planerad belysning på den väggen med infällda spotar elelr liknande, så det blir lite luftigare...

Bara för ni har en säng idag behöver inte all förvaring vid huvudgavel vara körd heller, det är ju bara att anpassa efter hur sängen ser ut... man kan ju antingen lämna ett "gatt" där sängen står eller bygga igen över hela väggen men ha "blinddörrar" eller igensatt -vilket som är lättast för er där sängen står... lite vilken image man vill åt kanske...

I garderoben hade jag haft stänger på tvären längst in, med skåp eler hyllor ovanför lagmom "hänghöjd" så ni utnyttjar hela vägen upp -lär vara i samband med att ni kommer ovanför fönstret... Om det stör kan man ju sätta igen det elelr använda frostat glas / frost-folie.... så syns det inte utifrån vad ni har därinne...

Sedan förvaring på båda väggarna, ena sidan lagom djupt efter en galge -du kan ju måttbygga det t.ex. 45 vilket jag tror hade varit lagom -hyllor/skåp längst upp, sedan hängförvaring, sedan skåp-byrå-hyllor eller vad som passar er längst ner...

på andra väggen kan man ju välja grundare lösning med t.ex. många fack för skor, finns billiga "hänggarderober" på ikea med flera fack i -som man hänger upp på en stång och sedan kan stoppa in tröjor, skor elelr vad som nu passar i... tröttnar ni på dom är det snabbt att byta ut model/inriktning utan att riva en massa skåp...
 
Oj vilket inlägg, det är ju bara underbart när folk vill ta sig tid att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper. Stort tack! ¨
Min tanke var att inte ha dörrar utan öppna garderober, håller med om att det annars är för tajt.
Som du säer är det mycket som ska hängas upp och där är ju nästan 60 garderober att föredra.

Låter super häftigt med väggen som du beskriver det, ska se hur det kan gå att lösa. Mycket häftigt skulle det vara! När du skriver om en föraring bakom huvudgaveln vart tänker du då att sängen ska stå?

Jag funderade på detd är du sa om att mått beställa garderober till 45 cm djupa. Finns det inte att få tag i 45-50 cm djupa garderober som man kan använda öppna utan dörran i en "inbyggd garderob"?

Jag är nog mest sugen på en inbyggd garderobsdel men det viktigaste är nog att få in så mycket som möjligt i "dold" förvaring så jag är öppen för alla förslag.
 
Testa möjligheten att röra sig också. 155 cm är inte jättemycket. I vårt hus har fd. ägaren byggt ett konstigt kapprum som är lite drygt 80 cm brett och det fungerar inte överhuvudtaget. Man kan inte ens ha förvaring på ena sidan för det går helt enkelt inte att röra sig eller ta ut kläder då. 155 cm känns därför för mig mer lagom, men bara med förvaring på ena sidan. Men jag kanske är för färgad av vårt oerhört trånga lilla "rum". Vi kommer att riva bort det och ställa dit vanliga garderober istället.

Apropå vägg som beskrivs ovan, kolla på Elfas sida där kan du se lite av hur det fungerar.
 
Jag tänkte med förvaringsväggen -antingen om du ställer in sängen mot väggen och bygger förvaring runtom -om det är lite grundare förvaring fungerar det utan att det blir ett "hål" in i väggen där sängen står... lite är ju beroende på hur gaveln ser ut...

Annars kan du "fylla" hela väggen med förvaring, men på den ytan som sänggaveln kommer att stå emot har du bara skiva "vägg" inga skåp/dörrar... -Förstår du hur jag menar då?

Inne i walk-in garderoben hade jag som ovanstående också menar på lite att köra med t.ex. elfa eller liknande, för dså får du inga väggar här o där som begränsar dig ännu mer som du får om du ställer in garderober...

Väggarna stjäl utrymme och gör det trängre -tänk dig att du ska "knö" in ngt stort o bökigt längst in, om det bara hänger kläder på galgar i en lååååång rad så viker de ju undan om du kommer knölandes in, men är det garderobsstommar så står de ju kvar... är du med? ;-) Använder du då också sådan "häng" förvaring jag sa innan så kan man lätt skjuta de åt höger eler vännster o anpassa efter vad ni har i garderoben just för tillfället... Ovanför ens gånghöjd kan ni ju ha mer väggfasta hyllor etc, för det blir inte ivägen på samma sätt... Enkelt med hyllplan o konsoller eller liknande....
 
Vårat sovrum är lite likt erat men jag har för mig att vårat inte är lika långt.

Vi valde därför en garderobsvägg med skjutdörrar. Då våran dörr sitter längre ner i hörnet så valde vi att snedställa hörnväggen på garderobsväggen för att öppna upp in mot rummet när man kommer in dessutom så känns det inte som att kliva in i en vägg heller. Svårt att förklara och kanske att jag lyckas få med några bilder men det blev ändå bättre i verkligheten än vad det ser ut som på bild.

Kanske att det skulle gå att göra något liknande hos er och ni skulle tom kanske kunna sätta bara ett par skjutdörrar och ha resten vägg och bakom skjutdörrarna så gömmer sig en JÄTTEstor walk in closet.

Vi fick även till det så att när vi öppnar våran dörr så blir det en vinkel på 90 grader mot den snedställda väggen.
Ni skulle kunna "flytta" upp er vägg så att den kommer nämre in på dörren och utrymmet bakom kan bli en platsbyggd väggfast hylla i den nischen som blir inne i hörnet i "garderoben". 270.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörigt, ja en aning ;)
 
  • 012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 098.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kika Vilket otroligt vackert sovrum, såg jätte mysigt ut!

Dina idéer verkar mycket intressanta, råkar du kanske till och med ha en mycket enkel planritning på ert sovrum med garderoben? Vore otroligt hjälpsamt!

Tack tack!
 
Tack, ja vi trivs. Jag försöker lite i efterhand dokumentera hela renoveringen i en blogg mest för att minnas hela projektet själv och är du nyfiken på hur det såg ut innan så titta gärna in under sovrummet på www.kikas.blogg.se
, har dock inte lagt ut alla bilder ännu men mer kommer på sovrummet, badrummet mm.

Ja, en skiss skulle jag kanske kunna knåpa ihop, ska försöka hinna under dagen. Nu har jag ju inte riktigt grepp om hur rummet ser ut (trots din fina skiss ;-) ) men du kanske kan få någon inspiration.

Återkommer.
 
Oj, detta måste vara världens sämsta ritning någonsin ;-). Har lite ont om tid så jag bara skissade upp lite hur jag menade.

Det tjocka svarta strecket är dörren i öppnat läge. Det gröna är garderobsväggen. Det som är orange är typ två skjutdörrar. Innanför kan man ha en walk in closet, och i hörnet där det är rödstreckat kan man kanske platsbygga en hylla eller något. Det viktiga är ju att inte glömma att utnyttja tex ett sånt utrymme.

Har tyvärr ingen skiss på vårat rum men det är ungefär 345x405. Garderobsväggen är 240 lång exkl snedväggen och är lika djup som en vanlig garderob. Sängen är 180.

Är det något mer du som du undrar över, fråga!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.