Jag och min sambo står inför en totalrenovering av övervåningen i vårt 1,5-plans hus. Jag bör inleda med att säga att övervåningen idag bara används som förråd då vi flyttade till huset ganska nyligen och visste den behövde totalrenoveras vi bor därför inte på övervåningen öht. Idag finns 3 stora kattvindar, ett litet sovrum och ett större samt något som liknar en liten toalett och även en större hall/allrum.
Det är lågt i tak, lite drygt 2 meter, men innertaket kommer rivas ut och vi skall öppna upp till nock med synliga takbjälkar.

Det vi vill få till är:
Ett sovrum för oss två vuxna
Ett barnrum (gör inte så mycket om det är ganska litet)
Ytterligare ett barnrum/sovrum som gärna får vara lite större
Ett badrum med badkar, vi har skapligt stort badrum på undervåning så det gör inget om detta blir lite mindre.
Ett allrum som bara behöver rymma en soffa och en tv egentligen.
Effektiv förvaring.

Nuvarande planlösning verkar vi inte behöva förhålla oss till alls. Snickaren vi tänkt anlita hävdar att vi i princip kan blåsa ut samtliga innerväggar och slänga upp nya där vi önskar, åtminstone kan vi utgå från det så får han sedan komma med synpunkter..
Det vi dock behöver förhålla oss till är att det är snedtak längs med båda långsidorna, trappan blir kvar i sydvästra hörnet, nuvarande fönster samt balkongdörr och kupa behåller sin placering.

Detta är en snabb skiss vi gjort som även utgår ganska mycket från hur det ser ut idag eftersom vi inte kände till att vi inte behövde förhålla oss så mkt till de nuvarande innerväggarna. Den är långt ifrån färdig som ni ser..

Hur hade ni gjort?! :)

Skärmavbild 2015-01-27 kl. 15.39.53.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Skärmavbild 2015-01-27 kl. 15.17.21.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beklagar att det kommit med två olika bilder! Är novis så lyckas inte ta bort den ena, det är bild nr 2 som gäller..
 
Skärmavbild 2015-02-24 kl. 17.56.52.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har nu förbättrat planlösningen något, bl.a med en klädkammare och lite större badrum.
Någon som har synpunkter/tips?
 
Allrummet ser oanvändbart litet ut och flera döda m2 då man kommer upp för trappan. Finns det tillräckligt med takhöjd under snedtaket för garderoberna i föräldrasovrummet?

Sätta garderoberna mot väggen mot det lilla sovrummet. Minska djupet på de norra sovrummen.
Litet sovrum och badrum längs med västra långsidan (ev med liten takkupa för större volym).
Stort allrum direkt när man kommer upp från trappan med utgång till balkong österut.
 
  • Gilla
Dewe
  • Laddar…
Du utnyttjar kvadratmetrarna mycket bättre om du sätter dubbelsängen under snedtaket och garderoberna mot den normala väggen. Men jag håller med om att "allrummet" ser väldigt knepigt ut och inte blir det bättre av klädkammarlådan som nog stjäl mycket mer volym än man tror.

Jag tänker så här istället:
Två jämnstora barnrum högst upp, på ca 10 kvm, dvs de får bli ca 3 meter djupa istället för som det nu är ritat över 4. Gör "dubbla väggar" ca 80 cm ifrån varandra, dela utrymmet på halva vägen och sätt in dörr åt vardera hållet så får du klädkammare i båda barnrummen, det ljudisolerar mellan rummen och större delen av väggen blir fri att möblera. sängarna under snedtaket.

Föräldrasovrummet hamnar nere till höger och innefattar det som du ritat som badrum och litet barnrum, med dörren mot trappan. Då blir allrumsdelen en meter bredare än vad du ritat in och du kan ha det lila badrummet där du ritat en liten KLK. Snedda hörnet på lilla badrummet och på föräldrasovrummet så mjukar du upp och släpper fram ljus till trappan. I förlädrasovrummet kan man eventuellt göra hörnet så stort att dörren ryms där, eftersom den inte ryms vid trappan om man gör sned vägg.
 
  • Gilla
Hjälpjagärmedhus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.