Vi behöver hjälp med att inreda vårt kontor. Rummets funktion ska vara ett skrivbord som ni ser på bilderna (ska målas om brun-svart). Bokskåpet ska vara kvar och där har vi böcker, tidningar och pärmar med viktiga papper. Vi vill även ha en läshörna vid kakelugnen. Rummet är långt och smalt med måtten 5,5 x 2,5 m. Det jag vill åstadkomma är ett snyggt kontor om ni förstår vad jag menar. Inget kontor med massor av stök utan ett ställe där man vill sitta med datorn eller så och känna att det är hemtrevligt. Hur kan man lösa det med skrivaren så den inte tar upp halva skrivbordet exempelvis. Vad ska man ha i fönstret för att det ska bli trevligt. Ja ni förstår, alla tips är välkomna. Kom med ideér eller hör av er om ni har frågor. Tacksam för alla tips hur vi ska få vårt rum trevligt.

/Maria
 
  • 081.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 078.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 080.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 079.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har några användbara tips att komma med? Tacksam för allt

/Maria
 
Skulle du kunna lägga ut en enkel planlösning? Det blir mycket lättare att se vad man har att "jobba med" då.

Direkt kan jag iaf. rekommendera dig att starkt fundera på att byta ut skrivbordet. Det nuvarande är jättefint, men alldeles för litet...
 
Bifogar här en skiss men den är verkligen inte avancerad. Brukar använda Indesign men har inte det nu så det blev excell. Fråga om ni undrar över något.

Jag håller med om skrivbordet men det är det som jag vill komma ifrån. Jag vill egentligen bara ha den bärbara datorn där och sedan hitta andra lösningar med hyllor eller liknande för att få bort saker från skrivbordet. Vi sitter inte där så ofta så jag vill ha det rent och enkelt. Tyvärr får skrivaren inte plats i bokskåpet annars hade jag haft den där. Vill heller inte byta skrivare då denna har scanner och jag tror det är svårt att få tag på en skrivare med scanner som är liten.

/Maria
 
Ingen som kan hjälpa oss? Vi behöver alla ideer vi kan få.

Tack på förhand
 
Kan du inte sätta skrivbordet mot fönstret och försöka hitta ett lägre bord/byrå i samma stil som du ställer bredvid skrivbordet. På det kan du ha skrivaren som då inte blir så dominerande i rummet. Om det är en byrå kan du också förvara papper och lösa saker i den. Det är trevligt att sitta och jobba och kunna titta ut genom fönstret samtidigt som det skulle göra att rummet inte känns så avlångt.
 
Hum det var ju en idé. Det har jag inte ens tänkt på. Kanske vore något faktiskt. Ska undersöka det vidare. Tack

Fler förslag?
 
Som redan nämnts så skulle jag föreslå att ni försöker hitta en låg pall eller liknande att sätta bredvid skrivbordet för att ha skrivaren på, antingen på vänster sida eller kanske till höger, i hörnet för att så att säga dölja skrivaren lite.
Kanske en på varje sida om ni kan hitta två matchande, då kan ni sätta papperssamlarna på den ena och på så vis frigöra mer bordsyta.
Om ni kan hitta två pottskåp i lite äldre stil så kan det nog se riktigt trevligt ut, då skulle ni dessutom eventuellt kunna göra er av med papperssamlarna (eller i alla fall minska ner antalet till säg en eller två) och använda pottskåpet istället för pappersförvaring.
Sedan så vet jag inte om ni störs av reflexer i skärmen när ni sitter vid datorn?
Lite svårt att se på bilderna men om så är fallet så kan ni prova att byta plats på bokskåpet och skrivbordet.

För övrigt ser det definitivt ut som om ni behöver en ny kontorsstol, den där köksstolen ser både obekväm och tung ut... ;)
Då det kan vara svårt att hitta en stol som stämmer helt överens med stilen i övrigt så kan man faktiskt bryta av med en stol av modernare snitt, exempelvis http://www.ilva.se/produkt/54600052/hector?maingroupurl=stolar&webgroupid= har många snygga modeller i krom och svart läder som skulle kunna funka.

Sedan skulle jag nog personligen hoppa över clubfåtöljerna, eller i varje fall den ena, och byta ut dem mot en mysig läsfåtölj (öronlappsmodell) i motsatt hörn från öppna spisen, kanske en golvlampa också så man kan krypa upp där och läsa även under den mörka årstiden.

Blev en hiskeligt lång text det här, hoppas ni orkar läsa hela och hoppas att jag kunde bidra med någon idé i alla fall. :)

/D
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.